Afzinken! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Afzinken! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Afzinken!

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

07 Maart 2013 | Guinea, Conakry

Hallo allemaal!

Zondag was het dan eindelijk zo ver, we zouden gaan lossen. Vanaf 4 uur ’s ochtends zijn ze begonnen met ballasten. Vanaf 7 uur moet de hele crew stand-by staan. Mijn ochtend was niet heel erg druk, aangezien ik algemene assistentie op het C-deck moest verlenen. Af en toe een tros uit geven, en dat was het wel. Helemaal niet verkeerd zo’n eerste keer, want daardoor bleef er mooi meer tijd over om allerlei foto’s te maken. Het is echt een heel rare belevenis om af te gaan zinken. Eerst gaat de kop van het schip namelijk naar beneden in verband met de stabiliteit van het schip. Het afzinken ging steeds verder door, waardoor we een trim van zo’n 10 meter voorover hadden. Je hoeft je nog niet vast te houden, maar als je naar de boeg liep was de helling duidelijk te voelen.
Langzaam maar zeker begonnen de eerste bakken te drijven. Toen de eerste twee bakken volledig dreven zijn ze samen achteruit, naar de stuurboordzijde van het schip, er af gevaren. De lading staat zo aan boord, dat de voor de volgende bakken verder afgezonken moest worden, voordat ze gingen drijven. Het ging niet helemaal volgens plan, want we moesten het ballasten op een gegeven moment even stoppen ivm een lekke afsluiter op een van de Chinese bakken. Dit heeft helaas wel voor wat schade aan ons schip en de uitrustig gezorgd omdat sommige bakken toen toch al wel half dreven. Ook kwam er wat meer golfslag, waardoor de bakken nog meer op en neer gingen bewegen. Helaas, op dat moment niks aan te doen. Door al dat klapperen zijn er ook heel wat van de houten balken van het dek af geslagen.

Dat brengt me gelijk bij m’n middag activiteit: In het werkbootje rond varen en balken van 6m x 30cm x 30cm terug halen. Mooi het bootje langszij sturen, touwtje er omheen, vast spijkeren en op naar de volgende. Zo voeren we op een gegeven moment mooi met een sleepje van 9 van die balken achter het bootje naar de Finesse terug. Daar aangekomen bonden we ze aan het schip, en vanaf daar werden ze een voor een met de kraan het water uit getakeld en aan boord gelegd. Erg leuk, maar wel ontzettend heet. Het was wel heel erg zonnig daar!

Vanaf maandag zijn we bezig gegaan met het leeg maken van het dek. Alle plaatjes die de houten balken op hun plek houden moesten van de balken los geschroefd worden, en van het dek los gebrand worden. Daarna werden ze met de heftruck allemaal mooi opgestapeld. Dinsdag zijn we daar nog mee door gegaan en toen was het dek mooi leeg. Voor de fitters was er nog wel een klus om alle opstaande randjes waar iets aan het dek gelast was weg te gutsen. Dinsdag ochtend hebben we trouwens ook weer een crewchange gehad, nu zijn de kaptein, meester, 1/O, 3/E en bootsman gewisseld.

Met de nieuwe eerste stuurman en met de tweede stuurman zijn we woensdag begonnen met het uitzetten van het nieuwe houtplan voor de volgende lading. Dit houdt in dat we van een tekening van kantoor allerlei maten en hulplijnen op het dek zetten, en van daar uit vervolgens met een mal aan geven waar de nieuwe balken moeten komen. De eerste dag zijn we hier een heel eind mee gekomen, maar het was nog lang niet af. Vandaag , donderdag, zijn we er mee veder gegaan en tegelijkertijd werd begonnen met het leggen van de eerste balken. Er waren eerst nog even wat opstart problemen omdat de markeringen door het water en ijzerslijpsel aan dek niet heel goed meer te zien waren, maar dat was met een potje verf en de mal snel opgelost. Ik heb vandaag heel wat aan dek mogen schilderen aan hulplijntjes. Aan het eind van weer een warme dag ligt nu voor de Seminole het hele houtplan klaar. Morgen gaan we weer veder met het houtplan voor de stinger (deel van de pijpenleg installatie van die boot) en moeten we nog een houtplan uitleggen voor een extra sleepbootje wat we nog aan boord krijgen. Genoeg te doen dus nog. En natuurlijk moet ik ook nog m’n takenboek proberen bij te houden. Maarja, zo’n afzink lading van voor tot achter mee maken, doe je ook niet iedere reis.. Goed opletten en mee doen dus en daar m’n verbredende opdracht voor school over schrijven.

Op de brug begin ik ook steeds meer bekend te raken. Maandag heb ik van 18-20u de ankerwacht gelopen en vanochtend van 6-8 de brug wacht tijdens het varen mee gelopen met de 1/O.

De sfeer aan boord is nog steeds erg goed! Het eten is lekker, en na een lange dag gaat er ook nog wel eens een biertje in. Gister was de chef trouwens jarig, dus toen hadden we home made appeltaart bij de koffie, en ’s avonds allerlei lekker snack en een leuk feestje.

Morgen weer vroeg naar de brug, 6-8 mee lopen en daarna weer naar dek de laatste lijnen uitzetten voor het houtplan.

Ohja, we zijn nu dus onderweg naar Abijan. De lading is bestemd voor Cuidad del Carmen. Mooi eindje Golf van Mexico in dus..!

Groet, Thijs

• 07 Maart 2013 - 22:07

Marloes:

Hoi Thijs! Superleuk om te lezen allemaal! Zeker omdat het allemaal beetje bekent begint te klinken... vandaag toevallig nog gerekend met trimcorrecties etc... tien meter voorover is echt veel zeg! Ik blijf je volgen hoor hier:) Veel plezier nog!

• 08 Maart 2013 - 07:09

Eelco:

Hallo Thijs,
    Wat een leuk verslag heb je gemaakt, ik lees dat het hard werken is maar wel erg leuk om te doen! Fijn dat jullie een goede sfeer hebben aan boord. Is je hut al inmiddels helemaal gereed inclusief TV?
    Ik denk dat je tijdens de overtocht wel wat meer tijd krijgt om aan je opdrachten te werken, hoe lang doen jullie erover?
    Intussen gaat het mooie weer hier van de afgelopen dagen weer omslaan en krijgen we weer een weekje winter. Heb er meer dan genoeg van! Ik wil voorjaar!!
    Afgelopen woensdag heeft Maarten de sleutenl gekregen van zijn flat en er wordt nu volop geklust.
    Dit weekend willen we de zaak geschilderd hebben en daarna gaat het laminaat erin.
    Gelukkig hebben we hulp van diverse vrienden en schiet het lekker op. Hij is er enorm blij mee.
    Thijs, maak er nog een mooie trip van en ik kijk uit naar je volgende verslag! Niet onderweg op het knopje " afzinken" drukken want dan hebben jullie een probleem!
    Zet hem op, witte konijnen!

Eelco

• 08 Maart 2013 - 10:18

Wilma:

Ik vind het echt heel boeiend om te lezen allemaal. Bijzonder hoor.

• 11 Maart 2013 - 14:01

Opa Anton:

Dag Thijs,
    je wordt goed beziggehouden.heel boeiend!
    wil wel even met je ruilen voor wat betreft de temperatuur.
    't Is hier nog volop winter.
    groetjes.

• 11 Maart 2013 - 17:24

Tobias Besselaar:

Ik heb je verhaalen gelezen en ben een beetje jaloers ik zou ook wel met containers willen varen.ik blijf je verhalen volgen tot de volgen de keer

Gr. Tobias Besselaar Thea van gerwen