Vertrek! - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Vertrek! - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Vertrek!

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

15 Oktober 2013 | China, Kanton

Hallo allemaal?

Zo, na vier weken is het dan eindelijk zo ver! We zijn hier in China helemaal klaar! De skidbaan om de lading in Karimun aan boord te krijgen is helemaal af. Ter afsluiting zijn er vanochtend twee 1000 klappers door de Chinezen afgestoken.

Ik zit nu al vier weken aan boord. Eigenlijk vond ik het wel fijn dat we eerst een tijd stil hebben gelegen, want dit gaf me de tijd om weer even aan het schip te wennen en bekend te raken met de taken van de derde stuurman. In vier weken heb ik alle safety klussen aan kunnen pakken zoals: testen van de rookmelders, onderhouden van de brandslangen en brandblussers, testen van de nodige alarmen en het vervangen van de staaldraden om de lifeboat te laten zakken. Daarnaast ben ik ook druk bezig geweest met het bijwerken van de boekwerken, welke nu allemaal weer up to date zijn. Daarnaast was er ook nog tijd over om aan dek de nodige klusjes mee te doen en toezicht te houden op veilig werken door de Chinezen en was ik in charge van het bunkeren van het verse water. Ook heb ik weer het nodige met de hijskraan van het main dek naar boven gebracht, van water en eten tot rollen razor wire. De laatste week waren er wat minder safety klussen, waardoor ik me toen al wat heb kunnen voorbereiden op de reis naar Karimun.

De afgelopen weekenden heb ik steeds vrij gehad. Drie keer ben ik naar het centrum van Guangzhou geweest, waarvan afgelopen zaterdag ’s avonds. De grijze stad verandert dan ineens in een stuk leukere stad, omdat ze heel veel met lichteffecten doen. Zo was er een hoog gebouw wat overdag een saai geruite constructie heeft, maar ’s avonds werd dit letterlijk in alle kleuren van de regenboog verlicht. Verder zijn we nog door een dure wijk van Guangzhou gelopen, waar we showrooms van McLaren, Bentley en Rolls Roys tegen kwamen!

Vandaag zijn we dan eindelijk vertrokken uit Guangzhou. Tijdens vertrek heb ik aan dek gestaan om sleepboten vast en los te maken. Daarna moesten de meertrossen met de hand binnen gehaald worden. Met trossen van 10 tot 12 cm dik was dit een klus om met 6 man te klaren. Tegen 15u was het tijd om ‘in de voor rust’ te gaan, omdat ik vanavond eindelijk m’n eerste wacht heb! Van 20u tot 24u loop ik wacht, zonder andere officier, alleen met een wachtsman er bij. Stiekem ben ik er toch wel een beetje zenuwachtig voor, omdat de laatste keer dat ik op de brug stond eind mei was.

We verwachten een dag of 5 a 6 onderweg te zijn naar Karimun. Karimun is een eilandje zuidwest van Singapore. We varen nu eerst zuidwaarts, om mooi ruim achter de tyfoon die van oost naar west gaat te blijven. Wel staat alles in het schip al slinger vast, omdat het weer programma SPOS een grote deining voorspelt.

Dat was het voor nu weer, ik ga me voorbereiden op m’n wacht!

Selamat tinggal!
Thijs

• 15 Oktober 2013 - 21:00

Elly:

Stoer hoor! Als het goed is lig je nu alweer lekker te bed.

• 15 Oktober 2013 - 21:21

Gerwin: