Derde stuurman! - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Derde stuurman! - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Derde stuurman!

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

19 September 2013 | China, Kanton

Ni hou allemaal,

Ik ben weer terug aan boord van de Finesse!

Na dat ik half juni van boord ben gegaan, heb ik zowel lekker vakantie gevierd en hard aan school gewerkt. De eerste twee weken van september was het flink doorbuffelen om alles af te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik dinsdag 10 september het verlossende woord dat m’n thesis goed gekeurd was. Die middag ben ik naar het kantoor van Fairstar geweest en heb ik een contract voor een jaar getekend om als derde stuurman te varen voor Fairstar. Donderdag ben ik nog op en neer geweest naar Terschelling om af te studeren en daarmee is mijn studietijd officieel afgesloten.

Maandagmiddag was het dan zo ver, tijd om naar China te vliegen voor m’n eerste reis als derde stuurman. Ik zou terug gaan naar de Finesse, en de bemanning die aan boord zit is bijna gelijk aan de bemanning met wie ik al tijdens m’n stage 3 maanden gevaren heb. Dinsdag ochtend kwamen we in Peking aan, waarna we ‘s middags door zijn gevolgen naar Guangzhou. In Guangzhou aangekomen zijn we naar een hotel gebracht, zodat we een nachtje bij konden slapen voordat we naar het schip gingen. Die avond ben ik met de eerste stuurman, de HWTK (die ik beide al kende) en een nieuwe 3e machinist gaan eten. Eten bestellen ging makkelijk, gewoon op een menukaart plaatjes aanwijzen van de dingen die je wilt eten. Slechts 2 van de 7 verschillende gerechten vielen tegen (rubber achtige inktvis schotel en iets waar allerlei restvlees met o.a. lever en darm in verwerkt was).

Woensdag zijn we om 8 uur opgehaald en hebben we een enigszins toeristische route gehad om alle verschillende immigratie kantoren af te gaan alvorens we naar het schip konden. Uiteindelijk waren we om half 1 op het schip, dus we konden gelijk voor de lunch aanschuiven. Rustig eerste dagje wennen, even mee geholpen met de stores aan boord te krijgen en daarna tijd gehad om m’n tas alvast uit te pakken.

Donderdag begon het werk dan echt. Eigenlijk lijken de klussen wel op de klusjes die ik al leerling aan boord kreeg, alleen moet ik ze nu helemaal zelf uitvoeren. Vandaag al bezig geweest met de ‘fire hose boxen’ inspecteren, wat inhoud dat je moet controleren of er daadwerkelijk een brandweerslang in zit, een nozzel in de kast ligt en dat de slangensleutels aanwezig zijn. Daarna nog de lifeboat netjes gemaakt voor de komende inspectie en een rondje langs alle lifebuoys gelopen. Daarmee was m’n eerste dag als 3e stuurman voorbij. Vandaag heb ik ook gelijk de (stille) wacht. Dit houdt in dat ik m’n radio (walkie talkie) de hele tijd in de gaten moet houden, omdat de matrozen daarop op kunnen roepen wanneer er beneden wat aan de hand is.

Ondanks de 6 uur verschil heb ik geen last van een jetlag, omdat de uren en de slaap in het vliegtuig m’n ritme al mooi verstoord hadden.
De planning is dat we een week of drie hier in China blijven liggen. Hier worden de skidbanen op het dek geplaatst. Daarna varen we naar een eiland bij Singapore in de buurt waar we de lading aan boord zullen krijgen. Wat het precies is, weet ik nog niet. Na het laden zullen we naar Irak varen om te lossen. Wat voor tijdsbestek dit allemaal heeft weet ik nog niet. Het plan is om na Irak weer terug naar China te varen om de skidbanen weer van dek te laten verwijderen.

Dit was het voor nu, wanneer er wat nieuws is laat ik dat hier weten!

Yingjie, Thijs

  • 19 September 2013 - 15:45

    Laura:

    Hey!

    Wat fijn dat je gelijk had en dat het allemaal goed is gekomen met die reis :P
    Moet je nu 3 week aan boord blijven of kun je af en toe ook nog een uitstapje aan vaste wal maken?
    Je werk, brandslangen controleren, klinkt ook erg intelligent. Weet je zeker dat je wel tegen die uitdaging opgewassen bent? ;) Maar goed je baalt natuurlijk wel als er brand uitbreekt en er is geen brandslang...
    Maar goed dat ze jou dus hebben!

    Tot horens! Liefs Laura

  • 20 September 2013 - 14:18

    Suzan:

    Hee Thijs,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je afstuderen! Je hebt het verdiend! En nog een contract erbij ook. Wees maar trots op jezelf.

    Ik ga weer lekker lezen wat jij allemaal uitspookt in die verre landen. Je boft maar met al die interessante bestemmingen.

    Groetjes, Suzan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 73152

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: