Orkaan - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Orkaan - Reisverslag uit Kanton, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Orkaan

Door: Mij

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 September 2013 | China, Kanton

Nihou!

Even een korte update. We liggen nog in China, en daar blijven we tot ongeveer 10 oktober liggen. Tot die tijd wordt het dek voorbereid, waar we als scheepsbemanning zelf vrij weinig aan kunnen doen. Daardoor hebben de tweede stuurman en ik mooi tijd om alle openstaande safety klusjes te doen, en voor sommige klussen een goede manier te vinden om het in het digitale onderhoudsprogramma te zetten, zodat er wat continuïteit in komt. Daarnaast zijn er allerlei surveys bezig, waardoor ik het weekend naast m’n eigen klusjes, ook allerlei extra safety dingen aan een surveyor moest laten zien. Dag vrije zaterdag middag en zondag dus helaas.

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben was er een orkaan op komst in zuid China. De voorspelling was dat deze in de nacht van zondag op maandag vol over ons heen zou komen. Om de kans op schade zo klein mogelijk te maken, zijn we in het weekend bezig geweest om alles wat los staat vast te zetten of binnen te zetten. Om een oogje in het zeil te houden heb ik zondag avond van 18u – 24u op de brug wacht gelopen. Flink wat wind, heel wat regen, maar tijdens mijn wacht werden we daardoor alleen maar hard tegen de kant aan geblazen, waardoor we geen kant op konden waaien. Tijdens de wacht van de tweede stuurman zou het weer helemaal los gaan. Ik heb als een blok geslapen die nacht, en maandag bleek dat het de rest van de nacht het weer eigenlijk niet veel gekker was geworden dan dat het bij mij al was. Het zou spectaculair zijn geweest als er meer van te zien was geweest, maar zo is het toch wel beter geweest.

Verder ben ik nu twee keer hier de wal op geweest om een biertje te drinken. Ook al zit ik nog maar een week aan boord, is het toch leuk om met een paar mede officieren en de leerlingen de wal op te gaan. Gewoon even zand onder je voeten in plaats van die stalen platen waar je de hele dag op loopt.

Vandaag ben ik voor het eerst in de gym geweest aan boord. In Rotterdam zijn allerlei nieuwe sportspullen aan boord gekomen zoals een nieuwe hometrainer, een ergometer en uitbreiding van de dumbels. Een hele verbetering zo ten opzichte van het vorige Chinese spul wat er stond.

Groeten, Thijs

  • 25 September 2013 - 17:09

    Elly:

    Ha Thijs, drinken ze Heineken in China of is het een lokaal brouwsel? Veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 73145

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: