Vakantie..?! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Vakantie..?! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Vakantie..?!

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 Juni 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Zo, het is al weer een aardig tijdje gelden dat ik wat van me heb laten horen.. Na de schietoefeningen in de Rode Zee zijn we vlekkeloos door de Golf van Aden gevaren. Er is geen een schot gelost, er is niet eens een bootje in de buurt gekomen. De gemiddelde dag van die mariniers was 2x 2 uurtjes wacht lopen, wat sporten en de rest van de dag bakken in de zon of achter de playstation zitten.. Zwaar leven hoor..! De Luitenant heeft me met tafeltennis zeer goede tegenstand gegeven, wat erg leuk was.

Nu liggen we al weer bijna 2 weken voor de kant in Dubai. Bij aankomst was het nog even raar, wel ten anker, niet ten anker, toch wel ten anker.. Na een dagje ten anker gelegen te hebben konden we wel naar binnen. Direct stonden er 3 vrachtwagen met stores en provisions. Flink wat kraan werk dus. Maar, in Dubai is het warm, heel warm.. En daar hadden de hijskranen ook last van. Na 1.5 uur kranen, waren beide kranen oververhit.. Verplichte pauze van 2 uur was toen eigenlijk ook wel welkom. De bootsman hees aan stuurboord alles van de kant het schip op, de eerste stuurman reed de spullen die naar boven moesten naar bakboord toe, en ik hees daar alles van dek de accommodatie in. Vooral stil staan met de afstandsbediening de kraan bedienen, maar toch liep het zweet in straaltjes van me af.

Vanaf 4 juni zijn ze hier bezig met het voorbereiden van het dek. Waar we voor de vorige lading zelf een heel houtplan neer legden, is het dek nu volledig overgegeven aan mensen van de wal. Zij lassen er allerlei grote metalen stuts op, waar straks de lading op komt te staan. Voor het laden zullen we met de kont naar de kant gaan liggen, en dan komt de lading met muliwheelers aan boord gereden. Deze karretjes kunnen dan ‘door hun assen zakken’ en zo onder de lading uit rijden. De lading gaat naar de Noordzee toe, en zal daar door een kraanschip (Saipem 7000) van dek getild worden. De hijsdraden hiervoor liggen ook al aan boord, enorme gevlochten kabels, van totaal zo’n 30 cm dik. Het laden zal 17 juni gebeuren. Daarna wordt de lading zeevast gezet en het plan is om 24 juni te vertrekken. Mijn plan is echter om vlak daarvoor van boord te gaan. Dan zitten m’n stage dagen er op en ga ik lekker naar huis.

Door de weeks wordt er gewoon gewerkt, maar in de weekenden ben ik vrij. De eerste keer door de immigratie komen is verschrikkelijk, we hebben er met een groep zo’n 2 uur over gedaan.. Gelukkig gaat het de volgende keren een stuk sneller! Vorige week zaterdag zijn we even in de Emirates Mall gaan kijken. Behoorlijk groot winkelcentrum, met een skihal er aan vast! Echter valt dit winkelcentrum in het niet bij de Dubai Mall waar ik afgelopen zondag geweest ben. Die is echt enorm. 1200 winkels, een ijshockeybaan, een indoor kermis, watervallen, een gigantisch aquarium.. Van de ene verbazing van grootsheid val je zo in de volgende verbazing van luxe. Naast winkelcentra hebben we ook de waterparken bezocht. Vorige week zondag Wild Wadi Waterpark naast dat super dure/mooie hotel, afgelopen zondag Aquaventure naast Atlantis op het Palm eiland. Beide erg leuk en groots. Zaterdag hebben we ook nog de Dubai Marina bezocht, een soort boulevard strip met allerlei hotels, dure auto’s en leuke eettentjes. Erg lekker Mexicaans gegeten, met een geweldige brownie met kaneelijs na. Niet dat het eten aan boord slecht is, maar gewoon wat anders eten dan normaal blijft een lekkere afwisseling.

Wat opvalt, zijn de internationale werknemers. In de haven zijn het vooral veel indiers, in de waterparken vooral veel Filipijnen en Zuid-Afrikanen. Veelal zijn ze hier om twee jaar te werken, de duur van het visum, en daarna gaan ze weer opzoek naar wat anders.

Het is ondanks de hitte hier prima vol te houden, en in de weekenden is het gewoon vakantie vieren!

Groeten en tot binnenkort in Nederland,
Thijs

• 12 Juni 2013 - 19:30

Ely:

Leuk om alles nog eens te lezen. Veel plezier nog de laatste weken

• 12 Juni 2013 - 19:32

Elly:

Leuk om alles nog eens te lezen. Veel plezier nog de laatste weekjes