Vliegen en varen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Vliegen en varen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Vliegen en varen

Door: Thijs vM

Blijf op de hoogte en volg Thijs

19 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een prima vlucht op zaterdag in Kaapstad aangekomen. ’s Avonds met de 2/E, 3/E en 3/O het nachtleven van Kaapstad verkend. Erg leuke stad, vooral als je hotel net achter de hoofdstraat ligt. Zondag hebben we zowat de hele dag voor het hotel moeten wachten op informatie van de agent. Jammer dat we niet bij het hotel weg mochten, maar met 30 graden op een lekkere bank onder een parasol was het best prima vol te houden. Om een uur of 6 ‘s avonds aan boord gegaan terwijl het schip ten anker lag. Zeer bijzondere ervaring om met een aardige swell aan boord te stappen. Een bijkomend probleem was dat de lading uitsteekt over de rand van het schip, en dat het bootje waarmee naar het schip kwamen nog al lange antennes had. Maandag voor de kant gekomen om te bunkeren en stores te krijgen. De hele dag wat rond kunnen kijken en mee helpen met bunkeren en sludge afgeven waar mogelijk. Kleine foutjes houd je altijd blijkt maar weer, zo ook bij de stores. In plaats van 4x25 liter afwasmiddel hebben we 24x afwasmiddel gekregen. Een mooie 600 liter dus.

Vandaag eerst nog verder gegaan met sludge afgeven, en zooi opruimen. Zo ook 45 vaten chemicalien de trap af gezeuld.. Dit is zo veel omdat het eigenlijk de eerste echte keer storen is. De afgelopen tijd was er gewoon bijzonder weinig aan boord heb ik van de officieren begrepen. ‘s Middags zijn we dan eindelijk vertrokken op weg naar Cornky, Guinea. Ik heb er weinig van gezien omdat ik in de machine kamer begonnen ben. Sinds we op open zee zijn, is het schip lekker heen en weer aan het rollen. Nu al een stuk meer beweging in het schip dan tijdens m’n gehele vorige stage.

De lading die we op dit moment vervoeren bestaat uit 10 boten, bakken, sleepboten en kraan schepen, die allemaal wat te maken hebben met baggerwerkzaamheden. Zo ook een schip met een grote boorinstallatie er op. De boten komen uit China en zijn bedoeld voor baggerwerkzaamheden in Cornky om daar de haven te verbeteren. Er wordt ook al gesproken over de nieuwe reis, met als bestemming, jawel, de Golf van Mexico!

Het schip zelf is nagelnieuw. Leuk enzo, maar er zijn wel heeel veeel punten van problemen waar bij de aflevering te snel voor goedkeuring getekend is. Een deel zijn software problemen met piepende apparaten, een deel Chinese bagger kwaliteit zoals deuren die te zwaar zijn voor de scharnieren. Ik heb begrepen dat een schip na zo’n twee jaar op z’n best is, want dan zijn al dit soort fouten pas echt goed opgelost. Andere problemen zijn nog vervelender. Een hijskraan die volgens de papierpen minimaal een uur goed moet functioneren. Dit klopt, dit doet ie. Maar na dat uur is het ook snel voorbij want dan is de olie te warm en moet hij een tijd afkoelen. Erg vervelen als je zóveel stores ed. krijgt dat je dat noooit in één uur afgerond kan hebben. M’n hut is wel erg mooi. Een flink stuk kleiner dan op de Maersk Kimi, maar nu wel met een koelkastje, radio met ipod docking en een flinke LED tv. Die laatste zit jammer genoeg nog in de doos, en daar zal ik eerst een zeevast beugel voor moeten maken voor ik m echt neer kan zetten.
Zo, dat was het voorlopig. Zulke eerste dagen zitten vol nieuwe indrukken, dus om dat te verwerken steeds maar lekker op tijd naar bed.

Groeten, Thijs

• 19 Februari 2013 - 21:51

Jilles Van Mourik:

THIJS JE VERSLAG GELEZEN EN IK WENS JE EEN GOEDE REIS.
    OPA JILLES

• 19 Februari 2013 - 22:20

Elly:

Ha Thijs, fijn wat van je te horen, we waren al benieuwd hoe je schip beviel. Enne afwassen dan maar....

• 19 Februari 2013 - 23:11

Danelien:

Klinkt als een hoop ervaringen en indrukken zeg! En hoe gaaf dat je naar de Golf van Mexico gaat ;) Succes en veel plezier daar X

• 20 Februari 2013 - 07:36

Eelco:

Leuk om al zo snel van je te horen! Jullie hebben genoeg uitdagingen zo te horen, hoop dat jullie een mooie trip maken naar de Golf! Misschien wel passagieren in Florida...
    Zet hem op, witte konijnen...

• 21 Februari 2013 - 21:27

Sas:

Hej Thijs,

klinkt tof allemaal zeg. Indd moeilijk aan boord komen zoals je al vertelde, gelukkig zit je er nu op :D
    Heel veel plezier en ik blijf je volgen :D

kus!

• 26 Februari 2013 - 20:42

Opa Anton:

hallo thijs,

je moeder was vandaag in rhoon. we hebben uitgebreid je reisverslag gelezen en
    foto's van je schip bekeken. Het is imposant Wat jullie allemaal vervoeren, vooral
    dat schip dat dwars ligt en aan bak- en stuurboord uitsteekt.
    Thijs, geniet van je reis en de warmte. We kijken uit naar je volgende
    berichten.
    Ook namens oma de groeten !

• 28 Februari 2013 - 13:35

Wilma:

Hey Thijs,

Leuk om te lezen weer! Ik heb ook de mail gelezen die je aan het thuisfront schreef (staat trouwens een werkwoordsfout in jongûh! ;-p ) Bijzonder schip is het hoor. Ik ga je mail ook aan loes laten lezen, weet ze ook weer wat meer over wat ze kan verwachten. Geniet lekker jij en ik lees je vast snel weer.

Liefs, wilma