Wind - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Wind - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Wind

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

11 Oktober 2011 | Nederland, Rotterdam

hallo Allemaal,
Aankomst in Tanger Med., Marokko was weer erg leuk, met goed zicht. Het stuk van Tanger naar Felixstowe had ik voor m’n takenboek voorbereid. Beetje jammer dat we 10 uur eerder vertokken dan gepland, waardoor m’n planning gelijk verkeerd was. Verder was het wel weer een leuk stuk door alle verkeersscheidingsstelsels en over de golf van Biskaje. Arrival Felixstowe was ook niet helemaal volgens mijn planning, daar was het schip wat op onze plek lag 2.5 uur vertraagd, waardoor wij nog niet naar binnen mochten. Erg jammer, want we hadden gepland 1900 voor de kant te liggen en dan gezellig de wal op te gaan. Uiteindelijk 2200 voor de kant, en toch nog de wal opgeweest. Gelijk maar doorgelopen naar de Boulevard, want het zeemanshuis was al dicht. Na een tijd lopen toch nog een paar gezellige barretjes gevonden, en zelfs een soort van ‘club’.
Zondag vertrek uit Felixstowe rond 1430, dus na de lunch begonnen met voorbereiden. Rustig de brug klaar aan het maken, krijg ik ineens het bericht dat de loods al aan boord is. Uiteindleijk heeft de loods ruim 30 minuten op de brug rond gelopen, voordat we eindelijk konden vertrekken, omdat de ‘cargo operations’ nog niet klaar waren (er werden dus nog containers geladen).
Omdat we erg veel tijd hadden voor het kleine stukje varen naar Zeebrugge hebben we buiten het SUNK TSS weer wat rond gedreven, voor we de oversteek maakten.
Arrival Zeebrugge was rond 0300 gepland, toen kregen we bericht dat het 0200 zou worden (dus werd ik om 0100 gebeld om boven te komen), maar uiteindelijk was de loods er toch pas om 0300. In Zeebrugge stond een erg harde wind, waardoor de cargo operations regelmatig stil werden gelegd.
’S Middags zijn Danelien, Eelco en Michiel aan boord komen kijken. Daan en Eelco vanuit Veldhoven, Michiel lag met de ‘Pride of Bruges’ aan de kade tegenover. Hele schip laten zien, erg leuk geweest. Omdat we erg vertraagd waren, kon ik ‘s avonds met Eelco en Daan in Blankenbergen nog lekker wat gaan eten.
Vertrek uit Zeebrugge was rond 0800, dus iets voor zevenen uit m’n bed gebeld (net voor m’n eigen wekker). Ondanks de wind ging vertrek zonder problemen. Enige probleem is dat de golven te hoog zijn om de loods per boot van boord te halen. Een optie is dan per helikopter, maar daar houdt deze loods niet van, dus blijft ie gezellig mee varen tot Rotterdam. Als het goed is krijgen we in Rotterdam rond 15u de loods. (de vertraging in Zeebrugge kwam schema technisch dus wel goed uit..)
Nu nog een klein weekje op de brug staan en dan volgende week, na Bremerhaven, weer de machine kamer in.

Grt, Thijs

• 11 Oktober 2011 - 19:52

Peter Holleman:

Leuk Thijs om je verslagen te lezen. Het is nu toch een bijzondere ervaring om met zo'n groot schip deze reizen te maken. Als ik het zo lees groei je ook in de techniek. Dus als je de volgende keer weer ergens bij ons aan boord komt dan aan decgang.
    Wij liggen weer voor de winter in Gorinchem. Schip is uit het water geweest, getankt,
    De komende weken olie verversen etc. Goede reis verder en groeten van ons.

• 16 Oktober 2011 - 09:38

Ina Blind:

Hallo Thijs...Vorige week is Danelien geweest (met laptop) en heeft de foto's laten zien van een dagje Z-Brugge. Kreeg bij iedere foto tekst en uitleg want ze wist veel te vertellen over de motoren want dat heeft toch wel indruk op haar gemaakt.

Ik hoop als je weer in Geldrop bent dat jullie een keer langs komen, zou ik leuk vinden

Een hele goede reis verder..
    Groetjes van de Oma van Daan.( Ina Blind )