Blisem bezoek - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Blisem bezoek - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Blisem bezoek

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

09 Augustus 2011 | Saudi Arabië, Djedda

Ik loop sinds zaterdag de wacht met de MO1 op de brug mee. Dit is van 0400-0800 en weer van 1600-2000. In principe dan. Als er voor een ander moment op de dag een bijzondere passage gepland staat, sta ik op dat moment op de brug. Zaterdag zijn we het gebied tussen Somalie en Oman in gevaren, ook wel de corridor genoemd. Hier lagen duidelijk een aantal tankers te wachten tot hun konvooi begon. We zijn op dit stuk zelf ook een aantal keer een marine schip tegen gekomen, ook wel: Coalition Warschip (eerste keer via VHF verstond ik collision warship, toch iets heel anders....).
Tijdens de wacht is een deel uitkijk houden en op andere momenten bezig met de Azimut berekenen, peiling van de zon. Dat is het voordeel van de 4-8, je ofwel zonsopkomst of zonsondergang.
Dinsdag nacht zouden we de haven van Jeddah binnen varen. Ik was om 0000 boven, want de loods zou er om 0100 zijn. Het was echter best druk, waardoor de pilot een stuk later kwam en veel mensen dus voor niks standby stonden. Jeddah is een stuk groter dan verwacht met veel grote gebouwen etc. Ook hebben ze een enorme verlichte waterstraal de lucht in, om te laten zien hoe veel water ze wel niet tot hun beschikking hebben.
Vanochtend om 1000 bij de koffie aangeschoven, we zouden oorspronkelijk zonder vertraging pas om 1200 vertrekken. Toen ging de telefoon dat we ineens al om 1100 zouden vertrekken, dus na de koffie gelijk begonnen met het klaarmaken van de brug. Laden is veel sneller klaar omdat een deel van de lading niet geleverd kon worden. Boven zag alles er in daglicht (uiteraard) flink anders uit. De 's nachts mooi verlichte gebouwen zijn overdag gewoon grijs. Het water was wel een verrassing, dat was prachtig azuurblauw. Met een lucht temperatuur van 38 graden was dat best een mooi plaatje.
Bij het wegvaren heb ik het 'scratbook' bij gehouden, waarin alles wordt opgeschreven, zoals wanneer de loods aan boord komt, de sleepboot vast gemaakt wordt, de lijnen los gegooid worden en bij het weg varen de positie. Nu zijn we onderweg naar het Suez Kanaal.
Het eten hier aan boord blijft echt prima, gister bijvoorbeeld een heerlijk biefstuk met gebakken aardappels, vanmiddag bij de lunch een goede hamburger en voor vanavond staat er zalm op het menu..
Hopelijk hebben jullie nu weer een beetje een idee waar ik mee bezig ben.
Grt, Thijs

  • 09 Augustus 2011 - 10:59

    Suzan:

    Jaloers op die lekkere maaltijden en die azuurblauwe zee! Zit hier zelf aan mijn scriptie.. een stuk minder boeiend ;)

  • 09 Augustus 2011 - 11:10

    Gerwin:

    Toen ik het verhaal las meende ik ook dat er collision warship stond :$ Het eten klinkt goed, smaken zal het dan ook wel doen ;) Ik ben nog zo'n 26 uur in NL en dan vertrek ik.
    Goede reis!

  • 09 Augustus 2011 - 13:07

    Eelco:

    Hallo Thijs,

    Kei fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Heb je al een keertje aan de helmstok mogen zitten en een gijp gemaakt? Lijkt me wel gaaf, zo'n enrom gevaarte laten gijpen, maar ja, zeker de zeilen vergeten he?
    Inien je de kans hebt om nog eens een foto te plaatsen zou leuk zijn.
    Hier alles ok, Maarten is alweer op de terugreis van Texel want helaas is Silas zijn oma overleden en uiteraard wilde hij graag naar zijn familie.
    Vrijdag gaan Mieke en ik naar Edinburgh tot en met maandag en dan zit de vakantie er weer op.
    Hebben veel regen gehad in Duitland, maar ook wel een aantal zondagen.
    Ben in Munchen naar het Deutsches Museum geweest...een aanrader!
    Kost je een week om alles te zien, voornamelijk techniek.
    De maritieme afdeling alleen al kost je een dag...
    Hen leuke fotos gemaakt van een model boot van Maersk. Zal hem proberen te sturen aan je!

    Hou het roer recht en doe geen domme dingen met piraten en tot snel contact!

    Eelco

  • 09 Augustus 2011 - 14:11

    Thijs:

    He bij de marine had ik ook de 4 tot 8, toen zag de kapitein de opkomende maan aan voor een zeilschip (was een beetje rood). Maar het is wel een vermoeiende wacht. Klinkt alsof je veel meemaakt daar, succes met het Suez!

  • 09 Augustus 2011 - 17:41

    Thijs Van Mourik:

    Leuk jullie reacties te lezen!
    De 4-8 wacht bevalt op zich wel, je behoud een aardig slaap-dag-werk patroon over, vind ik :)
    Foto's komen er aan, hoop ik.
    En Suzan en Gerwin, allebei succes!

  • 09 Augustus 2011 - 20:10

    Elly:

    Uitkijk houden op de brug, lijkt het een beetje op de simulator? Vast overal lichtjes. Lijkt me een mooi gezicht als je zo'n verlichtte stad binnenvaart. Wat apart die waterstraal. Leuk die foto's . Opa print je verslagen zodat oma ze ook kan lezen. groetjes mam

  • 11 Augustus 2011 - 10:13

    Sandra:

    Hoi Thijs,
    Fijn dat je het naar je zin hebt! Geniet van deze mooie ervaring, ik blijf je verslagen lezen hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 73208

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: