Vertrek! - Reisverslag uit Nantong, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Vertrek! - Reisverslag uit Nantong, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Vertrek!

Door: Mij zelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 Maart 2014 | China, Nantong

Zo, toen zat ik weer aan boord van de Finesse! Donderdag 6 maart ben ik door m’n moeder naar Schiphol gebracht, om aan een reis van 3 dagen naar het schip te beginnen… Vrijdag eind van de middag zijn we in Hong Kong geland. Daar hebben we gelijk de visumaanvraag voor China in gang gezet. Daarna zijn we naar het Panda Hotel in Hong Kong gebracht, waar we kamers op de executive floor bleken te hebben. Wat daar leuk aan is? Dat je het hotel pasje nodig hebt om de lift naar de goede verdieping te krijgen!

Zaterdag hoefden we dus niet meer terug naar het vliegveld voor het visum, en zijn we met z’n alle Hong Kong in gegaan. Eerst een stukje met de metro, om vervolgens met een ferrybootje over te steken naar Hong Kong Island. Als eerste de grote Apple Store bezocht, maar daarna snel de lokale winkeltjes opgezocht die langs de roltrappen de berg op lopen. Volgens m’n toeristenboekje wat ik van Casper mee heb gekregen was dat meer dan 700 meter aan roltrappen! In een poging het trammetje naar ‘The Peak’ te vinden, zijn we eerst nog wat verder omhoog gelopen. Na een flink steil stuk gaven we het maar op en zijn we de weg gaan vragen. We zaten inderdaad veel te hoog. Er rijden er veel dikke sportwagens in Hong Kong, wat op die steile wegen af en toe leuke herrie voortbracht! De weg naar de tram liep door een parkje heen, best grappig zo tussen de al die hoge gebouwen daar!

Vanaf ‘The Peak’ zou je een fan-tas-tisch uitzicht moeten hebben. Hier was echter niks van te zien om dat er een dikke wolk over Hong Kong lag… Jammer maar gelukkig wel wat foto’s gezien van wat we eigenlijk hadden kunnen zien. Na een goede lunch besloten we om naar beneden te lopen, omdat er een erg lange rij stond voor de rit naar beneden. Pittig stuk lopen, met soms heel steile stukken. Ongeveer halverwege herkende we het stuk waar we eerder die dag waren omgekeerd.. Na deze toch was het toch wel tijd voor een drankje. We hebben bij toeval een leuk straatje gevonden, waar we tot in de late uurtjes zij blijven zitten, omdat het steeds drukker en gezelliger werd.

De volgende ochtend ging de wekker echter al om 5 uur, omdat we nog naar het vliegveld van Shezen moesten rijden. Onderweg hier naar toe moesten we nog via de douane, waar bleek dat we tot nu toe alleen nog maar een visum aanvraag hadden, en dat ze hier pas het echte visum gingen maken… Een uur later waren we weer onderweg naar het vliegveld. Ook daar ging het (uiteraard) niet helemaal lekker, maar precies op onze boarding time stapte we de vertrek hal binnen. Een korte, maar prima vlucht in first class naar Nantong was zo voorbij. Daar ging alles redelijk vlot toen de agent er eindelijk was. Eenmaal op het schip voelde het snel vertrouwd, tas uitpakken en overdracht waren dan ook zo gebeurd. Die avond zijn we nog even de wal op geweest, om een drankje te doen in een kroegje met de mannen die we net afgelost hadden. Was weer erg gezellig.

Nu is het dinsdag en heb ik er al weer twee gewone werkdagen opzitten. Het is ideaal dat ik het schip al ken, waardoor ik m’n taken gewoon snel uit kan voeren. We hebben op dit moment 3 leerlingen aan boord, waarvan er nu 2 op de brug staan. Een loopt er met mij mee, wat de klusjes allemaal een stuk sneller laat verlopen. De planning is dat we morgen Nantong gaan verlaten en dan in een dag of 10 naar Darwin, Australië varen.

Ik heb er veel zin in om weer op wacht te staan en een stuk te gaan varen!

Groeten, Thijs