Voyage plan - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Voyage plan - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Voyage plan

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 September 2011 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Nog een dagje en het eerste hele rondje zit er op. Dan ben ik precies 7 weken weg van huis, ben ik in de Verenigde Arabische Emiraten, India, Oman, Saoedi Arabië, Egypte, Marokko, Spanje, Engeland, België, Nederland, Duitsland en Jordanië geweest… Ik heb alleen geen idee hoeveel mijlen dat totaal zijn geweest.

Op dit moment vaar ik echter nog ten oosten van de kust van Oman. Dat betekend dat we de ‘High Risk Area’ (piraten gebied) weer zo goed als achter ons gelaten hebben, zonder problemen gehad te hebben. Als het goed is varen we morgenochtend vroeg door de Straat van Hormuz, het topje van de Verenigde Arabische Emiraten, om dan vervolgens zuid-west naar Jebel Ali (Dubai) te varen.

In Jebel Ali wordt er weer een kruishoofdlager geïnspecteerd, net als ik in Bremerhaven heb gedaan. Dit keer hoef ik gelukkig niet mee te helpen. Gelukkig omdat het hier waarschijnlijk dubbel zo warm in de machinekamer zal zijn t.o.v. Bremerhaven.

Op de brug ben ik deze en komende week druk bezig om zelf een ‘voyage plan’ te maken voor de route van Port Tanger Med. naar Felixstowe. Na deze week ga ik namelijk 2 weken naar de machine kamer, en als ik daarna dan weer boven kom, varen we al weer ergens op de middellandse zee, dus dan heb ik het reisplan voor dan alvast klaar liggen.
In een voyage plan bepaal je de dagen en de route die je gaat varen, maak je daar waypoint voor, die je in de ECDIS (digitale kaart) en in de GSP in kan voeren, bekijk je waar je wie en wanneer met welke informatie op moet roepen via de marifoon, kijk je naar de stroming en het getij en uiteindelijk nog naar je belading en de trim. Vandaag dat ik voor m'n eerste volledige voyage plan 2 weken heb...

Grt, Thijs

• 14 September 2011 - 11:14

Suzan V/d Hek:

Oh, niet zo zwart dus dit keer? ;)
    Veel succes met rondje twee!

• 15 September 2011 - 11:25

Gerwin:

Gelukkig heb je dat high risk gebied bijna achter je, kan je weer naar buiten. ;) Helaas kan ik hier niet meehelpen met kruishoofdlagers, zulkge grote motoren zijn toch ook wel mooi lijkt me. Wij zitten hier met relatief generatoren van 5600 kW max. Zo te horen ga jij wel wat meer zeemijlen afleggen met jou reisplan :o Heb je naast de ECDIS nog een normale kaart nodig?

• 15 September 2011 - 16:24

Thijs VM:

Nee, ik ben dit keer niet zelf de motor in geweest.. Ik liep rondjes over het dek om containers die aan boord kwamen te controleren, of lag lekker te slapen.. :)

En gerwin, you've got mail!

• 18 September 2011 - 11:34

Gerwin:

Ik zie nu wat foto's, wat doen jullie met onze radar?? Alleen het plaatje erop heb je wat veranderd, wij hebben alleen een paar gele vlekken...