Barbier - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Barbier - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Barbier

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

06 September 2011 | Jordanië, Akaba

Gisteren zijn we wat vertraagd in Aqaba, Jordanië aan gekomen. Tenminste, wij waren wel op tijd, maar onze ‘berth’ was niet vrij. 12 uur loods werd 14 uur loods, dus 2 uur lang op de grens tussen Jordanië en Israel liggen driften. Daarna tot een mijl voor de kade gevaren voor de loods aan boord kwam, dus die had niet veel werk.

Rond half 6 ben ik met Ward de wal op gegaan. Met wat moeite van het haven terrein af gekomen, maar toen wel netjes in het centrum af gezet. Afgesproken dat ie ons om 22 uur zou komen halen. Eerst wat rond gelopen langs steeds dezelfde winkeltjes vol schoenen, kleren, elektronica of kruiden. Toen ineens de kapper gevonden die we zochten. Ik heb daar m’n baard van een volle 3 dagen laten scheren, omdat het gewoon grappig is daar. Niet zoals in Turkije achteraf met een vlam kleine haartjes weg branden, maar hij maakte een soort schaar van flosdraad o.i.d.. Daarna weer wat rond gelopen via het strand, waar het behoorlijk druk was. Overal zaten mensen waterpijp te roken. Toen maar ergens gaan eten. Lekkere mix grill met rijst en okra. Nee, geen orka, maar een soort lokale groente in saus. Lekkere baklava als toetje. In een winkeltje nog Arabische koffie gekocht. Vervoer terug was precies op tijd, maar hij moest wel zelf nog ff boodschappen doen… Terug aan boord gelijk gaan slapen, want vertrek zou rond 4 uur zijn, dus om 3 uur brug voorbereiden. Toen werd ik om half 1 nog gebeld dat ze de shore passen terug wilde (papiertje met een stempel van de douane).. Weg slaap.. Vervolgens zoals verwacht om 3 uur wakker gebeld om de brug voor te bereiden. Vertrek ging allemaal soepeltjes.

Nu zijn we op weg naar Jeddah (met die grote fontijn). Daar kunnen we pas woensdag om 20.00 terecht, dus we varen nu maar 14 knopen.
Straks het zwembad maar weer vullen en dan weer van 16-20 wacht.

Grt, Thijs

• 06 September 2011 - 19:21