3x rond - Reisverslag uit Bombay, India van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu 3x rond - Reisverslag uit Bombay, India van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

3x rond

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

24 December 2011 | India, Bombay

En toen was ik al weer 21 weken en 1 dag aan boord. Nu drie volledige rondreizen gehad.

Na Jeddah zijn we zonder problemen weer lekker snel (93 klappen) door gevaren naar Dubai. Onder weg zijn we weer door de Golf van Aden gevaren, maar ook dit keer was het gelukkig rustig. Ik had zondagochtend weer ‘piraten wacht’ van 4-8, maar omdat het om half 6 al weer licht werd, kon ik toen nog even lekker terug m’n bed in.
Omdat ik al m’n opdrachten voor school af heb, ben ik ‘s middags zowaar gaan studeren voor een toets van school die ik van vorig jaar nog opnieuw moet maken..

Dinsdag middag kwamen we aan in Dubai. Omdat we zo hard gevaren hebben, moesten we hier wat extra olie bunkeren. Hiervoor heb ik ’s ochtends eerst nog tanken gepeild; gewoon met de hand een pijlloot laten zakken en kijken tot hoever de olie op het meetlint staat.. Daarna achter gemaakt en om 17 uur lagen we vast. Snel douchen en een half uurtje later zaten we al in het shuttle busje naar de supermarkt op het haven terrein. Daarna door gegaan naar het zeemanshuis. De taxi chauffeur had de wildste verhalen over z’n eigen bedrijf, waardoor Ward en ik ons afvroegen waarom ie dan alsnog zeevarende op het haven terrein rond gaat rijden..
Zeemanshuis was erg leuk. Eten was niet geweldig, maar er was live muziek van 3 Filippijnen die nog best konden zingen en gitaar spelen. Op tijd terug naar het schip gegaan, want woensdag moest ik al om 6 uur in de machinekamer beginnen.

We moesten zo vroeg beginnen, omdat het onduidelijk was hoelang we binnen zouden blijven liggen. De ‘spill valves’ moesten gecontroleerd worden. Dit is een onderdeel van de brandstof pomp, geen moeilijk werk, maar je moest lang wachten tot de olie weg gelopen was. Van de eerste haalde we de ‘drain plug’ er te snel uit, en toen spoot de olie in het rond.. Een ander probleem is dat de brandstof pomp nog ruim boven de 80 graden was.. (moet zo heet zijn om de zware olie vloeibaar te houden). Uiteindelijk hebben we 4 van de 12 kleppen gedaan, omdat we toen de motor weer stand-by moesten maken.

Nu zijn we weer op weg naar Jawaharlal Nehru (naam terminal), Nava Shiva (naam haven), Bombay/Mumbai, India. Om het makkelijk te houden, al die namen…

Vandaag heb ik van m’n docent op school te horen gekregen dat al m’n opdrachten goed zijn gekeurd! Nu nog even een zelf reflectie schrijven en dan ben ik helemaal klaar. Dat moet ook wel, want als het goed is ga ik over precies 14 dagen, 5 januari, aan de noordzijde van het Suez Kanaal samen met Ward van boord af.

Nu eerst kerst in India, ik ben benieuwd.

Prettige kerst dagen en een gelukkig Nieuwjaar,

Grt, Thijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 72868

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: