Topsnelheid - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Topsnelheid - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Topsnelheid

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

14 December 2011 | Saudi Arabië, Djedda

En toen was het buiten ineens weer 26 graden! Afgelopen dagen zijn we met record snelheid van Europa naar het Suez Kanaal gevaren. Tot nu toe was 84 klappen (toerental van de motor noemen ze hier klappen) wel zo’n beetje het maximum wat ik had gezien. Maximaal toerental is 100 klappen, maar met ons meestal zo ruime schema gebeurde het regelmatig dat we slechts 55 klappen draaide. Vanaf het eind van het Engels Kanaal tot aan Suez hebben we bijna de hele tijd 97 gedraaid! Bijna volle kracht dus. Gemiddelds zo’n 23.5 knopen, maar met stroming mee gaf dit in Straat Gibraltar zelfs een topsnelheid van 26.2 knopen! Die snelheid is natuurlijk leuk, maar het betekende wel dat we een brandstofverbruik hadden van, schrik niet, 9850 L/uur! Per dag dus bijna 240 ton olie per dag. Als we een ‘normale’ snelheid varen is dit, ahum, slechts 100 ton per dag.

In het Suez Kanaal is Niels van boord gegaan. Daarmee is nu de laatste Nederlandse junior officier van boord. Voor Niels kwamen twee engineers terug. Een er van is James uit de Filippijnen, met wie ik in het begin van m’n stage al 7 weken heb gevaren. De andere is Denis uit Vladivostock, Rusland. Erg leuk om mee te werken. Het vooroordeel was wel gelijk bevestigd, hij maakt thuis z’n eigen vodka…
Nu hebben we: Nederlandse top 4, Roemeense 2e stuurman, Engelse 3e stuurman (z’n Engels is te ‘moeilijk’ voor de bemanning. De bootsman heeft aan hem gevraagd of ie wel echt Engels praat..), een Russische 3e wtk, een Filippijnse 4e wtk, een Roemeense elektricien, een Filippijnse kok en de Indonesië bemanning natuurlijk.

Verder hadden we bij Aqaba wat vertraging, waardoor voor maandag de plannen de wal op te gaan niet door konden gaan. Dinsdag waren de walpassen niet meer geldig, dus helaas niet meer de wal op geweest.

Nu zijn we op weg naar Jeddah. Eerst weer op volle kracht (97 klappen) omdat we er vrij snel moesten zijn, maar dat is nu bijgesteld tot donderdag 0600..

Grt, Thijs

• 16 December 2011 - 10:08

Casper:

10.000 l/uur, duidelijk geen bluemotion techniek :-)