Kustreis - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Kustreis - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Kustreis

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

05 December 2011 | Spanje, Madrid

Zo, dat was weer een bijzondere Europese kustreis! Bij Felixstowe aangekomen konden we eerst niet naar binnen omdat de loodsdienst gestremd was vanwege de wind. ’s Middags dachten we naar binnen te mogen, dus anker opgehaald en weg gevaren, maar nog voor we de ankerplaats af waren kregen we al bericht dat het hele verhaal niet door ging, dus hebben we een half uur later het anker weer op nieuw laten zakken. Door al de vertraging waren we pas zondag avond in Felixstowe is Chris ook niet meer langs gekomen. Ik ben wel met Ward en Niels nog even naar het zeemanshuis geweest en we hebben nog even een pizza en een bak Ben & Jerry’s ijs bij Domino’s gehaald. Maandag waren de ‘cargo operations’ om half 11 al klaar. We konden echter nog niet weg in verband met de kapotte nood generator radiateur. Die moest eerst gerepareerd/vervangen worden voordat we (volgens de wet) weg mochten varen. Rond 1900 was alles gerepareerd. Totaal 48 vertraging t.o.v. het originele schema.. Weg planning voor bezoek in Rotterdam dus :(
Vrij snel naar Zeebrugge gevaren, en daar ging alles voorspoedig. Ik ben daar zelf nog even de wal op geweest en toen bij Michiel aan boord van de ferry ‘Pride of Bruges’ gaan kijken. Erg leuk zo eens een ander schip te zien. Mooie brug, maar wat een doolhof in de machine kamer! En erg weinig sta hoogte. Niks voor mij dus. Oh, en we hebben nog een ‘Port state control’ gehad. Algemene controle van het schip als random check.
Dinsdag avond uit Zeebrugge vertokken, en 4 uur later lagen we ten anker voor Rotterdam, waar we pas half 12 ‘s avonds naar binnen mochten. Hele dag dus liggen wachten. Druk bezig geweest met kaart verbeteringen. Toen ’s nachts eindelijk naar binnen. Woensdag 8 uur aan dek, even mee geholpen met het bunkeren opstarten (3.750.000L zware olie tanken), de nieuwe stores ontvangen (voedsel voorraad aanvullen) en een tank auto vol smeer olie over te pompen naar het schip. Toen kwamen om 10uur Ivar en Arvid op bezoek. Rondje door de accommodatie gelopen, en toen stonden ook Casper, Arjen en een vriend van Arjen aan de gangway. Eerst m'n eerste sinterklaas cadeautjes uitgepakt en toen met z’n allen geluncht, een rondje door de machine kamer gelopen en een rondje aan dek gelopen. Toen Casper alvast een pakje kleren mee naar huis gegeven. ’s Nachts zijn we vertrokken naar Bremerhaven.
Bremerhaven heb ik zelf de communicatie en de controls mogen doen tijdens aankomst en vertrek. Erg leuk om zo de ‘controle over het schip’ te hebben. We natuurlijk alles in opdracht van de loods en de kapitein. In Bremerhaven heb ik overdag nog een rondleiding gegeven aan 3 bezoekers; mannen van Maersk, Volkswagen en Skoda. Ook zij waren weer erg onder de indruk van het schip.
Nu zijn we al weer halverwege de golf van Biskaje en varen we met 97 klappen (van de maximaal 100) en 23.5 knopen richting het Suez kanaal. We moeten zo hard om de opgelopen vertraging goed te maken. Andere schepen komen zo wel ineens erg snel dichterbij als je ze op aan het lopen bent!
Bij de koffiepauze was Sinterklaas nog langs gekomen: een speculaas pop en chocolade letter voor alle bemanningsleden!
Dat was het weer.
Grt, Thijs