Toetjes buffet - Reisverslag uit Şalālah, Oman van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Toetjes buffet - Reisverslag uit Şalālah, Oman van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Toetjes buffet

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 November 2011 | Oman, Şalālah

En toen waren we weer op weg naar het Westen.

Na Dubai ben ik weer op de brug verder gegaan. Rustig stuk varen op de Indische Oceaan op weg naar Jawaharlal Nehru. Daar zijn we eerst zaterdag avond ten anker gegaan. Zondag vroeg op, 0515 uit m’n bed gebeld dat we een half uur later anker op zouden gaan om Mumbai binnen te varen. Tijdens het aanmeren weer alle controls mogen doen! Rest van de dag in de haven, niet de wal op kunnen gaan.

Maandag weer voor m’n wekker uit m’n bed gebeld, nu om de brug voor vertrek klaar te maken. In 1 dagje zijn we toen naar Pipavav gevaren, om daar weer ten anker te gaan omdat we pas op dinsdag aan de kade terecht konden. Dinsdag ochtend dus weer 0515 uit m’n bed gebeld om anker op te gaan. Enigszins deja vu gevoel die ochtend.
Woensdag tot vrijdag heb ik in de mk gestaan, zodat Ward z’n voorbereidde stuk zelf op de brug kon staan.

Vrijdagavond zijn we in Salalah aangekomen. Even wachten op de agent die met onze shore-passes zou komen, en toen naar ‘Club Oasis’. Soort zeemanshuis, boven op een bergje, met uizicht over zee. Blijft een mooi plekje daar. Heerlijk gegeten en ons eigen toetjes buffet gemaakt van Brownies, chocolademoes en appeltaart.

Anthonyl is, na wat visum problemen, hier in Salalah van boord gegaan. Er is geen aflosser voor terug gekomen, wat dus betekend dat het voor de junior officieren nu allemaal wat drukker wordt, en dat er in de mk een stuk minder gedaan kan worden. Een voordeeltje, ik heb nu wel de koelkast van Anthonyl gekregen om m’n chocola koud te houden!

Nu zijn we weer op weg naar Jeddah, waarvoor we dus eerst weer door de ‘Corridor’, alias piraten gebied, moeten varen. Zondag- en maandag ochtend dus weer piraten uitkijk, 4-8 buiten zitten rond kijken of je bootjes of iets anders verdachts ziet.

Oh, en hier aan boord is de mededeling gekomen dat Maersk uiterst waarschijnlijk gaat stoppen met het Marof systeem! De officieren zouden, kort door de bocht, niet competent genoeg zijn om van zowel de brug als de machine kamer alles te begrijpen. Gaat flink wat e-mail verkeer heen en weer van de schepen naar Denemarken om het Dual system te verdedigen. Zou toch erg jammer zijn als het helemaal weg valt.

Grt, Thijs

• 12 November 2011 - 12:15

Suzan:

Nou nou, dat zou toch jammer zijn als dat systeem afgeschaft wordt. Hoezo zou er niet genoeg kennis zijn dan?

Die verhalen van jou over Jack Sparrow per mail en wegrennen voor piraten blijven in mijn hoofd hangen... iedere keer als ik je verhalen lees komt het weer terug (en ook dat je zo lekker zwart bent af en toe). Heel leuk om steeds de verhalen te lezen, al snap ik natuurlijk niet alles.

Hier in Leiden heb ik inmiddels mijn scriptieverdediging gehad. Was erg spannend, maar het ging geweldig :) Heel veel plezier nog. Hoeveel rondjes ga je nog varen?