West Europa - Reisverslag uit Felixstowe, Verenigd Koninkrijk van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu West Europa - Reisverslag uit Felixstowe, Verenigd Koninkrijk van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

West Europa

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Felixstowe

Ik ben in Felixstowe, Engeland. Ik heb de rest van de afgelopen week iedeere dag op de brug gestaan, meestal de gewone 4-8 wacht gelopen.
Donderdag zijn we flink vertraagd uit Algeciras vertrokken, maar dat werd goed gemaakt door het feit dat we bij het uitvaren van de Straat van Gibraltar een hele groep dolfijnen om ons heen hadden die op de golven aan het spelen waren.
Vrijdagochtend vroeg zag de MO-1 ineens een ‘water straal’ de lucht in spuiten, wat een uitblazende walvis bleek te zijn. We hebben m toen een paar keer boven zien komen, maar alleen met een klein stukje van z’n rug. Heel gek om zien! Later heb ik tijdens m’n middag wacht de Navigational Warnings die met de Inmarsat-C binnen waren gekomen allemaal verwerkt. Dit kwam uiteindelijk neer op twee verschillende kaarten dezelfde onbetrouwbare boei markeren, en op drie verschillende kaarten een vak tekenen waar ‘underwater operations’ bezig zouden zijn de volgende ochtend.
Zaterdag voeren we over de Golf van Biskaje, heel gek om dat ’s ochtends zonder een zuchtje wind te zien, waardoor de zee helemaal plat was. Op een van de diepere stukken hebben we hier twee ballasttanks gevuld met schoon zeewater voor ‘de haaibaai’ van Diergaarde Blijdrop, dat komen ze in Rotterdam dan weer met een binnenvaart tanker ophalen. Later na het oversteken zou ik het marifoon contact doen met VTS Ouessant, Frankrijk. Meestal is zo’n gesprek alleen of je Dangerous Goods aan boord hebt, welke klasse en dan het totaal gewicht van de Dangerous Goods samen, maar dit figuur wilde eerst het totaal gewicht DG, de klasse van de DG, de gewichten per DG klasse, toen ging ie even rekenen, dan nog het totaal gewicht van alle lading aan boord, de hoeveelheid Fuel Oil, Diesel Oil en Smeerolie en als laatste hoe het weer bij ons was. Uiteindelijk dus een heel gesprek, ipv me alleen even melden.
Vannacht zouden we om half 4 de loods voor Felixstowe krijgen, daarvoor zou ik een uur van te voren gebeld worden. Ik werd uiteindelijk om 4 uur gebeld, en kreeg boven de mededeling dat de loods er pas om 6.45 zou zijn… Op zich was het nog wel een leuke wacht, met paar keer oproepen en later met de loods naar binnen gevaren. Uiteindelijk lagen we rond half 10 voor de kant. Omdat ik toen nog met Sergiy de elek de stuurboord telegraaf (gashendel) ben gaan repareren, had ik voor de lunch om 12 uur m’n hele dag er al weer op zitten. Vanmiddag dus tijd om aan m’n takenboek te werken, of wat te lezen o.i.d..
Vanaf morgen ga ik weer de machinekamer in, en gaat Ward de brug op. Vertrek voor vannacht is gepland op 1 uur, dus dat zou betekenen dat ik ’s nachts achter de lijnen los moet maken. Mochten we eerder vertrekken, voor 12 uur, betekend dat ik eerst nog om 23 uur de brug klaar mag gaan maken, om dan vervolgens om 24 uur met Ward te wisselen. We zullen zien…
Na een uur of 7 na vertrek uit Felixstowe, zijn we als het goed is in Zeebrugge, Belgie, om vervolgens dinsdag rond 11 uur in Rotterdam aan te komen.
Grt, Thijs
PS, 's avonds de wal op geweest in Felixstowe, in t zeemanshuis geweest en daarna via de boulevard naar een vietnamees restaurant gelopen. Toch leuk weer even grond onder je voeten te hebben, ipv metalen platen :)

  • 23 Augustus 2011 - 22:06

    Ina(oma V.Danelien):

    Hallo die Thijs...Volg je reisverslag al van af dat je vertrokken bent...Leuk om te lezen waar je zoal mee bezig bent en wat je allemaal doet.Volgende week zie ik Daan weer als ze terug is van der Back Packed......Groetjes uit Eindhoven..IN@

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 72850

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: