Semana Santa - Reisverslag uit Potrero, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Semana Santa - Reisverslag uit Potrero, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Semana Santa

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 April 2009 | Costa Rica, Potrero

Maandag. Vandaag een nieuwe docent, en de hele week (3 dagen) priveles. Erg nuttige les, met het verschil tussen conocer en saber (soort van weten en kennen). Van middag bij de Monkey Bar gezeten, waar een of ander Hugo Boss model/rijkeluis kindje met een vriend/aanhangsel was. Er sterke verhalen en overal waar een van ons was geweest, wat hij ook geweest, en op nog veel meer plaatsen uiteraard…
Dinsdag. Vandaag weer pannekoeken als ontbeit! Ze blijven lekker. Weer een nuttige les van Mario gehad en we zijn verder gegaan met de meest voorkomende onregelmatige werkwoorden in de presente. Mario blijft een vaag figuur, maar geeft erg goed les. Steeds op het einde van de les is ie even stil en dan “Adios, Matthias”. Vandaag was er bij de Monkey Bar behoorlijk veel wind, rond windkracht 4. Was verder helemaal niet er, want in de zon, in de wind en met een cocktail in de hand is woordjes leren helemaal niet zo erg meer. Door de wind lag het strand wel helemaal vol met kwallen.
Woensdag. Oef, rooster voor komend weekend gekregen. Morgen vertrekt de bus om 6.50 vanaf de school, om 6 uur zal er een taxi voor mn deur staan. Dat word dus om 5.30 opstaan, en dat na de Ladies Night van Las Brisas. Vandaag de laatste onregelmatige werkwoorden van mn boek met Mario behandeld. In de Monkey Bar zitten veel tico’s door de Semana Santa week, niet erg leuk ofzo. Vandaag verder de hele avond in Flamingo gebleven, tot na het avond eten. Tussendoor heb ik een stuk tot het eind van de straat van Flamingo gelopen, waar ik een prachtig uitzicht had. Later op de avond was Raife op zoek naar dr ‘photo machine’ …
Donderdag.
Gisteravond zaten Flavio en Karla gelukkig buiten op me te wachten, toen ik om 22.30 thuis kwam, omdat ze mn tas buiten hadden zien staan. Ik had namelijk geen sleutel mee kunnen nemen. Vanochtend om 6.10 uur was mn taxi er al, dus het viel mee met de Tico time… Opo school hebben we een praatje gemaakt met de huisbewaker, en toen opweg naar de Arenal Vulkaan. 1 keer van busje gewisseld en na een hobbelige we waren we om 11.00 uur bij het hotel. Er mooie kamer, een soort van prive huisje, met warme douche, airco en 2 tweepersoons bedden. Hotel: Lavas Tacotal. Nadat we in een Soda gelunched hadden en wat door La Fortuna rond hadden gelopen zij we naar de Baldi Hot Springs gegaan. Erg lekker, 25 baden emt verschillende tempraturen. Voeten in water van 67 graden gehad en helemaal onderwater geweest van 45 graden. Vooral in 40 graden en het koude bad gezeten. Erg lekker allemaal. Daarna Lopend buffet bij de Hot Springs en daarna naar huis en gaan slapen omdat het te bewolkt was voor de vulkaan. Het hotel heeft 2 zwembaden, een gewone ‘koude’ en een die door de vulkaan opgewarmd wordt.
Vrijdag. Ontbeit met rijst, tomatensaus, ei en fruit. Best prima. Om half 8 richting Rio Seleste vertrokken. Na een uur goede weg en 3 kwartier erge hobbelweg (erger dan de weg naar Potrero) bij het national park aangekomen. 1.5 uur gelopen naar het begin van de kleuring van de rivier. Rio Seleste = Lichtblauwe rivier. Kleuring ontstaat door een zooi chemicalien uit de rivier, maar vooral door zwavel. Oop de terug weg even bij de “Arbol de la Paz” gestopt. Een boom van ong. 500 jaar oud en wel 5 of 6 meter breed. De hoogt is echter niet zo bijzonder, zo’n 45 meter. Wel gigantische horizontale takken in de top, met de groote van een gewone boom, 1 m breed en 50 m lang. Daarna door naar de ZW-zijde van de Vulkaan gereden en wat vulkanische activiteit gezien. Samen met Raife, Kat en Jenna in La Fortuna gegeten.
Zaterdag. Vandaag zijn we naar de Rio Frio geweest, en hebbe ndaar een boot toch va n3 uur gemaakt. Heel veel dieren gezien, White face monkey, howler monkey (brulaap), Spider monkey (mono arana/slingeraap), een albino brulaap, zeldzame Stick Bird en een luiaard met jong. Lekkere lunche, gemaakt door de gids en zijn vrouw vroeg in de ochtend. Daarna nog even bij een ananas plantage geweest. Ananas is familie van de bromeliad. Hij groeit boven op een plant, lastig te omschrijven. Dus niet aan een boom. Oh, de handdoeken worden hier iedere middag mooi voor je gevouwen. Gister had ik een hond, vandaag een slak en een olifant.
Zondag. Gister stond Chris ineens voor mn deur, dus die heeft toen in het 2e bed geslapen. Veel leuke verhalen over zn afgelopen week. Vanochtend regende het behoorlijk, wat er met de woken erg mooi uit zag. Na het ontbeit zouden we met 5 mensen naar de Canopy gana, maar door de regen wilde de andere neit meer mee gaan, en lag Kat nog in bed. Ik ben wel gegaan, en na een nederlandse familie en een israelisch stel opgehaalde te hebben zijn we naar het gegin van de canopy gegaan. Daar overgestop in een tractor en toen naar geover gereden. Boven harnassen aan getrokken en verder naar boven gelopen. Wat een uitzich heb je als je tusseen de bomen door vliegt! 2 kere over een waterval gegaan en de langste rit was 980 mter. Bij de laatse zip line ben ik tegen het houten rek tot stilstand gekomen, omdat de remt het niet deed. Maar alles overleeft. Op de terugweg naar huis nog een ongeluk gezien, waar 2 mensen om het leven zijn komen. We zagen de lichamen liggen met witte doeken er over heen. Terug thuis een praatje gemaakt met de buren (Stephanie, de bartender van Las Brisas) en een burrito met geBBQde kip gekregen. Direct daarna mn avond eten gekregen van mn tica familie.

Hasta Luego!

• 14 April 2009 - 08:45

Elly:

hoi Thijs,
    Wat een prachtige tocht! Die Canopy is dat een soort roetsjbaan? Zoals in de speeltuin? Nu nog een weekje spaans. grtjs

• 14 April 2009 - 15:53

Kees En Thea:

Thijs wat schrijf je toch prachtige verhalen.
    We genieten er allemaal van. groetjes Thea

• 14 April 2009 - 19:57

Nienke:

Hey Thijs,

Semana Santa ken ik ook nog wel, dat is echt super mooi!! Maar hoe was dat? Want daar schrijf je verder niet over in je verhaaltje..?:S
    Veel plezier nog en geniet van de zon, de cocktails en je lekkere ontbijtjes met pannenkoeken en fruit!