Op de werfin Yantai - Reisverslag uit Yantai, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Op de werfin Yantai - Reisverslag uit Yantai, China van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Op de werfin Yantai

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

01 Maart 2015 | China, Yantai

Zo, tijd voor een eerste update vanuit China! Het duurde even want ik kan hier niet op de waarbenjij.nu website, en trouwens ook niet op google en facebook.. Lange leven de Chinese internet censuur.. Maar nu een truck bedacht: Via team viewer op mam d’r computer inloggen en zo toch even een berichtje kunnen posten!

Voor de gene die het nog niet mee gekregen hadden: ik heb ontslag genomen bij Fairstar en ben als 3e stuurman bij Red Box Energy Service gaan werken. Op het moment zit ik in Yantai op de scheepswerf. De nieuwe schepen voor Red Box zijn nog niet klaar dus ik zit voorlopig nog in een appartement in het centrum. Yantai is best een aardige stad, en zoals het in Azie hoort heb je o-ve-ral, om de 20 meter, de zelfde soort winkeltjes. Allemaal een soort kleine buurt supertjes van een woonkamer groot. Of er zit een zaakje met chinees afhaal eten. Daar waar geen buurt super, restaurant of appartementen complex staat hebben ze wel weer een Mall gebouwd. Ze varieren wat in grootte, maar verder is het echt 10 keer het zelfde. En onder iedere Mall zit dan weer een enorme supermarkt verstopt.

De normale dagelijkse routine hier is om half 8 beneden in de lobby af te spreken om naar de werf te gaan. Dan is het ongeveer een half uurtje rijden, afhankelijk van de spits natuurlijk. Half 12 is de eetzaal geopend voor lunch en daarna werken we tot half 6 door om dan weer een half uurtje terug te rijden. De ene keer halen we dan even een broodje bij de subway, de andere keer gaan we met z’n alle of met wie er zin heeft ergens uit eten. Best goed vol te houden zo! Sinds vorige week ben ik begonnen bij het fitnesscentrum in een van de Malls. Na een hele dag op kantoor zitten, vind ik het toch wel fijn om af en toe nog even wat te kunnen sporten in plaats van thuis alleen maar film te gaan zitten kijken.

Dagen zoals hierboven beschreven heb ik echter nog niet veel gehad. Toen ik hier 10 februari aan kwam hebben we wel wat van deze dagen gehad, maar daarna hebben we van 18-21 februari vrij gehad omdat de werf volledig gesloten was in verband met het Chinese Nieuwjaar! Op de vrije dagen hebben we heel wat door de stad en langs de boulevard geslenterd. Erg leuk om de stad te leren kennen. Er staan ontzettend veel grote gebouwen, ook bij de boulevard. Daarvan is een deel helaas wel vergane glorie. Veel leegstand en slecht onderhoud kenmerken het straatbeeld hier wel! In de dagen daarna tot en met de 26e was de eetzaal nog gesloten, dus hebben we steeds dagen tot 14u gemaakt en dan naar huis om te lunchen. De afgelopen twee dagen was het al een stuk drukker op de werf en vanaf morgen verwachten we weer echt werk te kunnen zien op de schepen.

En wat doe je nou zoal de hele dag..? is de vraag die ik nog wel eens krijg. Uiteraard begint de dag op de werf met een bakje koffie, wat anders! Daarna is het een beetje afhankelijk of er commisioning items zijn of niet. Dit zijn een soort van goedkeuringen van de verschillende systemen aan boord. Ik ben tot nu toe maar bij 1 commissioning geweest omdat het werk van de Chinezen door het oud en nieuw nagenoeg stil lag. Die commissioning was voor het testen van de sound powered telefoon en dat was gewoon testen of alle telefoontoestellen naar behoren werken en dat alle stations met het goede nummer bereikbaar zijn. De afgelopen dagen waren er dus geen commissioning, maar hebben we natuurlijk niet stil gezeten. Alle 2e en 3e stuurmannen en machinisten zijn bezig geweest met zogeheten punch reports te maken. Dit zijn rapportjes over eigenaardigheden of mankementen die tegen komt aan boord. Dit kan een verkeerd geplaatste lifebouy zijn (gewoon onbereikbaar) wat makkelijk te veranderen is, maar ook grote zaken als de bediening van de mooring winches die precies in een snap-back zone geplaatst zijn en wat niet zo 1,2,3 te veranderen is. Hiervoor schrijf je dan een rapport en dat wordt allemaal door de HWTK op de werf verzameld. Hij en de kapitein gaan dan in overleg met de eigenaar van het schip en de werf over hoe zulke zaken opgelost gaan worden.

Al met al een zeer leerzame tijd om eens te ervaren wat er allemaal bij de bouw van een schip komt kijken en het is ook een goede manier om het schip voor dat het in de vaart is van radarmast tot kiel te leren kennen. Varen zit er deze term misschien helemaal niet in.. Zoals het nu lijkt gaat het schip niet voor het eind van april varen. Hoe dat allemaal gaat verlopen is nog allemaal onduidelijk en daar kan ik dus nog geen enkele voorspelling over doen. Voorlopig dus maar genieten van de leerzame tijd op de werf en de gezelligheid na het werk.

Dit is voorlopig al het nieuws,
Groeten, Thijs

• 05 Maart 2015 - 19:47

Ed Van Aalst:

Hoi Thijs,

Lijkt me een interessante en leerzame periode in je carrière. Verloopt de communicatie in het Engels? Leer je ook een beetje Chinees? Leuk om je verslag te lezen. Ik wens je nog een gezellige en leerzame periode toe.

Groet,
    Ed