Laatse paar dagen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Laatse paar dagen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Laatse paar dagen

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Mei 2009 | Costa Rica, San José

Hola!

Maandag 11-05-2009. Playa Potrero. Heerlijk ei, toast en gallopinto als ontbeit gegeten. Na wat lezen naar CPI geglopen via het strand. Daar precies is in de pauze aan gekomen en daar Julian, Sofie, Kat en Jenna weer gezien. Daarna door naar Marina Resort. Zaten 2 gasten bij het zwembad, 1 met knal oranje haar. Hij is een clown in New York.. Verder veel gelezen. Voor lunche arroz con pollo gegeten, samen met Kat, Jenna, Pim uit NLD en nog 2 VS. Erg gezellig en lekker. Nu verder in de zon liggen en wat lezen. Volgens mij alleen voor m´n Bushwalker betaald, en niet voro m´n lunche.. Stel dat er een volgende keer was, zou ik zse een fooi hebben gegeven. Om 17 uur mt het busje van schoool terug gereden, en toen via restaurant Penca naar Playa Penca gegaan en daar met wat mensen van school gezwommen tijdens de zonsondergang. Samen met Favio Sr. Gegeten. ´s middags met Julian afgesproken morgen in Tamarindo te gaan surfen. Na het eten met mn familie een ijsje bij de italiaan gaan eten. Er zijn her trouwens veel meer insecten nu, soort kevertjes die de hele tijd op hun rug landen en veel vuurvliegjes.
Dinsdag. Na m´n lunche gemaatk te hebben, achter in een pickup truck tot het eidn van de zandweg van potrero gereden. Kort daarna met Cictro van CPI tot de afslag van Tamarinde mee gereden. Na een stukje lopen lift gekregen van en auto die eerst voorbij reed, mar toen hteruit terug gereden kwam. Toen voro het laatste stukje met 2 amerikanen mee gereden. Hele dag gesurfd, en rond 4 uur de andere studenten gevonden. Na een ijsje, om 17 uur terug gaan liften. Iets minder succes vol, maar wel gelukt, samen met pim.Begin van de weg naar Famingo reed een vrouwe ons voorbij, maar een para auto´s later werden we toch opgepikt. Tot de bank bij conchal gereden, waar die vrouwe toevallig ook weer stond. Un had ze wel ruimte in de auto. Met een big smile gelift, want ze snapte niet hoe we nou toch weer voor haar konden zijn. Erg gezellig en via de bakker en super naar begin van de zandweg naar potrero gereden. Tot de havn gelopen, en daar doro een rijke tiaca vrouwe opgepikt. Allerlei stukken land aangewezen die van haar zijn. Daarna bij de Belgische Bed & Breakfast praatje gemaakt met de eigenaar. ¨Dus jullie spreken ook nederlands¨ ¨Si.. uh, ja¨. De eerste reactie van die vrouw toen we vertelde dat we uit nederland kwamen was ¨ Echt,Nederland, I wanna go there.. Why?.. Smoke!!..¨ Dus….. Bij de B&B gaf ze wat hash aan de eigenaar, pay tomorrow. Toen al hobbelend tot potrero gereden. Vanavond kampvuur gehad, geen bier meer ivm de 11 steden tocht.. Oh, mn tica dad vertelde dat er een case van swine flew is in Tamarindo..
Woesndag. Heerlijk ontbeit met ei, tomaat, ui mix op toast. Spullen gepakt en opweg naar Montezuma gegaan, Liftend. Vanaf potrero tot de weg nar tamarindo met 2 amerikanen mee gereden, waarvan 1 in potrero woont. Daarna stukje moeten lopen, mar voor de berg bij een local in gestapt en tot porte golpe gereden. Daarna een aardig stukje gelopen, maar toen doro een gringo opgepikt tot aan de ´21´, de weg van liberia tot Nicoya en verder. Lift van een local tot aan santa crus, en toen gelijk een volgende lift tot voorbij Nicoya, die ook uitleg gaf hoe ik verder moest gaan. Na 2 wat kortere liftjes een aardig stuk gelopen. Toen bij een wegcafe brutaal geweest, en mezelf in zo´n grote Freightliner truck uitgenodigd. Geniaal. Daarmee tot San Pablo gereden. Daar adviseerde hij me een gs te nemen, want hijzou zelf maa een klein stukje doorgaan. Un weer ee nstuk gelopen en maar weinig auto´s. Toch bij een gringo met 3 tica schoolkinderen ingestapt en tot het volgende dorp gereden, mar blijkbaar reed ie alsnog wel verder.. helaas.. Toen een lang stuk gelopen, zo´n 5 km, in de hitte met rugzak, maar gelukkig ook met water en gatorate. Moe in mn schouders, maar neit in mn benen.. Toens stopte er eidnelijk een auto. ¨You´re nota terrorist, are you?¨ nop.. Okay, jump in. Een Israelisch koppel, wat al lang rondreisde, maar un een huur auto hadden. Eerst tot Playa Naranjo gezegd, toen verlent tot Paquero en uiteidelijk tot Cobana me gereden. De weg tussen Playa Naranjo en Paquero is erg slecht. Er vaart dan ook vanuit beide plaatsen een boot naar Punterenas. Ik was blij met mn riem over de hobbels. Iemand raadde me al aan om de boot van Naranjo naar punterenas te nemen, en dan van punterenas terug naar paquero, iov te hopen op een lift, en er rijdt ook geen bus. Ik had dus veel geluk met mn lift. In cobana moesten we wachten op een bus die midden op de weg geparkeerd stond. Toen de auto uit gesprongen, gekeken waar de bus naar toe ging en toen snel m´n tas gepakt en in de rij gaan staan voor de bus naar Montezuma, perfect! Daar met een andere backpacker mee gelopen aar een redelijk druk bezocht hostel. Voor 10 dollar eigen kamer, gedeelde badkamer. Even naar het dorp gegaan en water gekocht, omdat het water in het hostel me afgeraden werd. Emails gelezen over de 11 steden, krijg er steeds meer zin in. Helaas is de ATM kapot, dus morgen even met de bus op en neer naar Cobana voor wat geld. Proberen dollars te krijgen. Op`het strand werden boten echt het zand opgetakeld, en ver, met een lier die op een blok beton bevestigd stond. Het is nu droog, maar je hoort het wel onweren. Na wat lezen wel heel veel regen gehad, met mooi onweer wat de hele oceaan verlichtte. Met Anil uit Londen pizza Frutti di Mare gegeten. Daarna ben ik gaan slapen.. Liften is best vermoeiend.
Donderdag. Vanaochtend rond 8 uur opgestaan en eigenlijk best een prima douch. Toen de hoofstraat in gegaan voor ontbeit, en daar kwam ik Karleen tgen, die ik uit Flamingo ken. Samen met Frenchtoast onbeten. Erg lekker en goedkoop. Dat was nodig, want ik had nog maar 2000 colon (en de ATM was nog steeds kapot). Toen om 10 uur met de bus naar Cobano gereden, en daar 50000 colon gepind voor mn laatste dagen. Lekker e manga voor lunche gekocht. Terug gelift. In het dorp gekeken voor wat een quad zonder tour kost, $55 voor 6 uur. Honda TRX 420 Semiautomatic. Toen zag ik Karleen weer, en gevraagd of zij zin had om mee te gaan en een quad te huren. Moest ze even fnancieel over denken, maar was wel positief over het idee. Even wat internet zaken geregeld en toen terug langs karleen gelopen. Die wilde mee. Mooi, de 55 dollar dus gesplitst. OM 13uur vertrokken. Semiautomaat is mindersaaidan verwacht, en ding heeft meer vermogen dan verwacht. Via zand en modder wegen en wat riviertjes naar Playa Caletas gereden. Toen al zo´n 60 km gereden, incl een stuk ovr het strand en terug en een dolle 5 minuten met donuten en driften op het strand. Erg mooie zee, hoge goven, maar ik vond de stroming rond mn benen te sterk om te gaan zwemmen, wel even een deel van de modder van mn benen afgespoeld. Toen terug en de benzine teller stond al bijna begin rood. Oh, 4 km verderop is benzine verkrijgbaar. Dat werden er uiteindelijk 40. Weg teru was op en of andere manier en andere weg dan de heen weg. En toen kwamen we ineens bij een toch wel wat grotere rivier aan. Op het zelfde moment kwam er een vrachtauto vanaf de andere kant van de weg/rivier, dsu zaten we dat het met de diepte nog wel mee viel. Gelukkig. Verder door, weer een rivier met Karleen achter het stuur (ik ook wel achter het stuur, maar verder achter dan zijn… ). Rieviertje was niet breed, maar ineens toch wel erg diep. Doorrijden, we zijn verder dan het midden. En toen was er geen weg. Even geprobeerd omhoog te rijden, maar daarme me ingegraven en bijna achterover gevallen. De weg bleek nog dood te lopen ook. Terug door de rivier, un reed ik, en toch maar een wat ondieper stukje uitgekozen, over over wat stenen. Stukje rondgereden, maar geen andere weg gevonden. Omgekeerd, e nbijna dezelfde weg terug gereden, of we niet een afslag gemist hadden, maar toen zag ik een vordje Cobana naar Links op een boom gespijkerd hangen. Hmm, ong. 50m verder op links was iid een waar, maar wel 50 ondoorzichtig oranje rivier. Ik ben toen door ht water gelopen, kijken hoe diep het ws, en karleen volgde op de quad. Ook weer overleeft, zonder water in de motor te krijgen.. Verder gereden, rijden, rijden, brrp, bwaap, brrp.. Benzine op.. Karleen in de stress. Maar gelukkig is er altijd nog de reserve tank. ¨Hoe wist je dat…. Tja, wel meer dan eens zonder benzine gestaan..¨ Snel doorgereden en af toen een paar locals aangesproken of ze misschien benzine hadden. Helaas. Toen toch inCobana aangekomen, met 102 km op de trip teller, 11 L benzine (google, totale tank is 13.7L). Phiew. Toen om 17 uur terug gereden. Hadden dus nog 2 uur over, maar 4 uur was voldoende. Bij het benzine station viel karleen er nog bijna af, omdat ik te wild naar de 2e versnelling schakelde. 84 km/h is de max snelheid, en 40 a 50 cm water is max diepte wat wij hebben geprobeerd. Modder spoot tussen de kappen door tegen mn schenen, erg appart gevoel van die warme dunne modder. Achterop bleef je wonderbaarlijk helemaal schoon. Daarna weer bij de pizzaria gaan eten. Toen heb ik even snel gedouched, al het stof en de modder van me af. Daarna nog weer even wat met karleen en dr collega´s gepraat. Nu, 20.45uur in m´n bed. Morgen om 7 uur opstan en de bus van 8 uur halen. Terwijl ik dit schrijf wordt het licht af en toe wat mider fel, en gaat de ventilator wa langzamer ,, goed stroom circuit.
Vrijdag. Vanochtend om 8 uur… werd half 9 omdat de chauffeur wat stond te prate… naar paquero vertrokken. Daar om 10 uur aangekomen en toen met de ferry van 11 uur in een uur naar punternas gevaren. Daar mç´n eerste bus naar San Jose gemist, maar een half uurtje langer wachten en toen toch met de bus van 14 naar San Jose gereden. Erg drukke bus. Om 16 uur bij ht vliegveld. Met de bus en taxi uiteindelijk om 17 uur in het hotel, en voor gelijk diezelfde taxi voor morgen half 3 geregeld voor naar het vliegveld. Bagage ut het depot gekregen. Un eens even grote tas en handbagage gaan pakken. En contolleren op pakketjes ;) 2 mooie zwanen op mn bed, van handdoeken. Tas is zo goed als klaar. Bij Café mundo gaan eten, net als m´n eerste dagen in San Jose. Lekkere pasta op en heerlijke chocolade mouse als toetj. Vanavond witte linnenbroek en longsleeve aan, zodat ik ze iig een keer aan heb gehad. Vanavond een of andere vage horror film met canibalen familie gezien, en daarna een Warner Brothers versie van the Mask gekeken. Toen gaan slapen.
Zaterdag. Heerlijk warme douche.. Lekker ontbeit en toen uit gechecked. Nu dit hele verhaal getypt. Straks nog wat eten en dan om half 3 naar ht vliegveld.

Hasta Luego!