Liften - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Liften - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Liften

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 Mei 2009 | Costa Rica, San José

Donderdag. Net terug van El Trapische Tour. Erg leuk en informatieve tour. Begonnen bij de Tilapias in zoet water, toen een luiaard, sloth, in de boom zien hangen. Doorgelopen naar een verhaal over een boom wat ik nog steeds niet snap. We hebben het verschil gezien tussen Platanos en Bananen bomen (licht en donker gekleurde stam). Ver haal over de sugarcane plant, en daarna een paar koffie boompjes gezien. Heel veel drogende koffie bonen in een tentje zien liggen. Daarna het hele pel, droog, pel, sorteer en brand verla van de koffieboon gezien, met alle machines. Via een ananas en een payaboom door gelopen naar de volgende atractie. Samen met 2 ossen en een transportkarretje naar de ´Trapiche´ gelopen. Dat is een molen waar de ossen in lopen, om de sugarcane te malen. Door naar de machine die een hoger rendement heeft. Een alcohol brouw proces (maar dan met water voorgedaan) gezien, met een bijzondere houten destillatie ´kolf´. Toen de suiker als bijna suiker in een grote bowl, ingebouwd in steen met een vuur er onder gezien. Het werd er uit geschept als siroom, wat gigantisch aan je tanden plakt. Een andere manier was om het op een tafel uit te smeren. Zelf wat pindas doorheen geroerd, en dan werd het een lekker zoete suiker pinda mix. (is nu uitgehard, maar ik probeer in nld pas weer hoe het nu smaakt). Als laatse goten ze het in mallen, waar het grote suikerblokken worden. Pinda ding en een eerder gegoten suikerblok mee naar huis gekregen. Verse koffie geproefd, ik vind het nog steeds niet lekker, zelfs niet met ´gezonde´ bruine suiker. Nu evenboodschappen doen. Vanavond bij de Frogpond (Ranario) geweest. Erg leuk, veel kikkers gezien, ook de groene met de rode ogen. Ook nog 2 tarantulas gezien.
Vrijdag.Vanochtend om 6 uur opgestaan, en na een warme douche, wel weinig water, kwam ik er achter dat de keuken nog op slot was, dus had ik geen vers ontbeit. Wel had ik nog wat brood van gister, gelukkig. Om 6.30 uur opgehaald en naar het cloud forest/nevelwoud/bosque nubio gegaan. Guided tour gehad. Vanalles gezien, o.a. de speciale Quetzal. Na de guided tour nog met een jongen die ook de guided tour had gedaan, een 2e route gelopen, we hadden tenslotte de entrée nu toch betaald. Totaal 3.5 uur door het bos rond gelopen. Uiteindelijk om 13.15uur terug in het hostel. Vanmiddag bij de Serpentaria/serpentario geweest, leuk omd de beesten achter glas te zien.. 3 hoekige kopslangen zijn giftig.. Maar de andere zou ik toch ook maar ontwijken.. Aan het eind van de levende beesten een tentoonstellig, met o.a. een paar foto´s van wat de gevolgen zijn van giftige slangen beten. Niets verhullende foto´s, zeg maar behoorlijk confronterend. Daarna wat gelezen. Als avondeten heerlijke burito op.
Zaterdag. Vannacht om 3 uur wakker gebeld door Dexter (Pieter van saurus). Simpele reactie: ¨dexter, ik ben in costa rica, je belt me wakker. Houdoe¨ en opgehangen. Dat waren de eerste woorden die ik zo half slapen kon zeggen.. Daarna heerlijk tot 8 uur doorgeslapen. Ontbeten met.... Gebakken boterham (wentelteefjes).. Heerlijk om die weer eens te eten, zo aan de andere kant van de oceaan. Met een bakje banaan en annanas erbij, maakte dit het gemiste ontbeit van gister helemaal goed. Toen toch maar even mailtje met excuses naar pieter gestuurd.. Na een buskaartje voor morgen en een nieuw (2e hands) boek gekocht te hebben, heb ik geregeld dat ze me een half uurtje later op zouden komen halen voor de extreme canopy. Erg leuk, vooral het stukje vrije val bij de tarzan swing, voordat je gaat slingen. De canopy zelf vond ik minder mooi dan die in arenal, waar je veel meer door de bomen heen ging. Toen voor de lunche een hamburger besteld, maar mijn order werd geskipt, en toen ik er wat van zei waren de hamburgers op.. Waardeloos broodje tonijn salade op.. Na de hale middag in een hangmat gelezen te hebben, wat gepraat met de hotel eigenaren. Het bleek dat het hotel nu pas 1 maand open is, nadat het 4 jaar geloten is geweest. Het hotel is daar echt wel al 15 jaar. Daarom is alles dus zo nieuw, en worden alle pilaren buiten nu pas met reclames beschilderd, wat erg mooi gedaan is. Toen ook nog een rondje op de 350cc quad van de eigenaar gereden,, Wat een vermogen! Daarna lekkere dubbele hamburger gegeten(die ik vanmiddag dus miste..)Na het eten nog weer wta gelezen, ke heb mn boek nu bijna uit. Nu, 21.38uur, naar bed, want morgen vertrekt om 6 uur mn bus, die me naar de Inter Americana brengt. Eigenaar is erg grappig, uiteraard moest ik aan iedereen het hotel aanraden, en toen nog een manga voor mn ontbeit van morgen gekregen.
Zondag. Vanochten om 5.15uur opgestaan en na een korte douche ontbeten met die grote manga. Om 6 uur met de bus vertrokken richte nde inter americana. Daarna met een andere bus naar Liberia. In de 1e bus heb ik mn boek uitgelezen, al rijdend over een zandweg de berg af. De tweede bus was een oude schoolbus, waar ik helemaal achterin zat, en echt door elkaar geschut werd.. Tweede ontbeit gegeten bij de Burger king in Liberia. Daarna een stukje richting flamingo gelopen, en toen mn eerste lift gekregen. Een oom en z´n nichtje die richting Nicoya gingen. Meisje was stoned en nog steeds aan het blowen, de man (die aan het rijden was) keek veel achterom naar mij om over de nederlandse voetballers te praten. Wel heelhuids bij de afslag naar de stranden gekomen. Vanaf daar weer een stukje gelopen, en toen een lift gekregen van 4 studenten, die vertelde dat ze ook wel een daar hadden staan wachten op een lift, opweg naar Tamarindo. Knap meisje wat voorin zat had een opa uit Nederland (heel verhaal dat ie gek is geworden fso iets) en haar achternaam is Van Ginkel, leuke is, ze vroeg aan mij hoe haar naam eigenlijk uitgesproken moet worden, omdat ze het zelf nog steeds neit kan. Met de studenten tot aan de afslag naar Tamarindo gereden, en toen weer een stukje gelopen naar flamingo. Bij een auto die langs reed, leek het of de bestuurder wat zocht, maar die zat vrolijk al rijdend met zn vriendin te zoenen. Daarna een lift gekregen van 2 mensen van rond de 50 jaar, man had een tijdje in NLD gewerkt, en spraak paar woordjes nederlands. Gereden ot de afslag naar potrero. Toen gelopen tot aan het haventje, en daar weer een lift tot aan het kruispunt naar potrero gekregen. Toen gelijk een aansluitende lift tot aan potrero zelf. In potrero eerst naar Las Brisas gegaan, omdat het nog wat te vroeg was om naar mn Tica family te gaan. Na wat praten met Stefanie even gan zwemmen. Daarna wat bananen gekocht, waar stefanie banana con leche van maakte. Toen gelunched met quesedillas. Daarna rond 2 uur naar mn Tica family gegaan. Toch geen andere student in huis. Wat ´bij gepraat´(alsof ik ze al jaren ken..) en een lekkere mango op. Ik mag hier zolang blijven als ik wil. Misschien blijf ik hier ook wel, en ga ik vanaf hie 2 of 3 dagen naar Tamarindo om te surfen. Nu in mn nieuwe boek beginnen, ¨The Perfect Storm¨, zelfde als de film. Tijdje gelezen, tijdje halg geslapen. Net vanuit de hangmat perongeluk glas kapot gestootte, oeps.. Ook de kraan bijna laten onploffen, door een cola fles te vullen mte water, zonder de lucht er uit te laten (sloot blijkbaar te goed aan op de kraan).. Boem.. en de lucht was er uit.. Heerlijke rijst met rode bonen en Dorado op. Speciaal met citroen en vanalles gemarineerd, erg lekker. E vertelden trouwens dat he ongeluk op koninginnedag hier in costa rica zelfs op tv was geweest.. Ik wist niet dat het zo groot nieuws was.. Morgen in de pauze naar school, en kijken of er nog bekenden zijn. Net al wel even met de belgische sofie gepraat, endie vertelde dat julian er ook nog steeds is. En dan dinsdag naar tamarindo.

Hasta Luego!

Ps, sorry als van sommige woorden de laatste letter naar de eerste letter van het volgende woord gaat, maar dat vind de computer hier leuk..

  • 11 Mei 2009 - 08:18

    Elly:

    Ach ja, gebakken boterhammen kennen ze overal.... groetjes

  • 11 Mei 2009 - 16:01

    Leslie:

    Heey Thijs!
    Leuke verhalen weer!:D
    Heel veel plezier nog de laatste week!
    Groetjes

  • 12 Mei 2009 - 18:20

    Kees En Thea:

    Wat schrijf jij pittige verhalen, zeg.
    Deze weken zijn zo snel voorbij gevlogen.
    Toch zien we je graag weer terug thuis, Thijs
    Goede reis !! groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Mijn reis naar Costa Rica

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2009

Weer thuis

16 Mei 2009

Laatse paar dagen

10 Mei 2009

Liften

07 Mei 2009

Terug in Costa Rica

05 Mei 2009

Vervolg San Blas
Thijs

Actief sinds 18 Feb. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 72875

Voorgaande reizen:

01 Maart 2018 - 01 Juli 2018

Eerste reis op de Noordam

13 Februari 2017 - 13 Mei 2017

Audax

03 April 2016 - 15 Juni 2016

Maiden Voyage Audax

06 Augustus 2015 - 06 November 2015

Eerste reis op de Red Zed II

09 Februari 2015 - 09 Mei 2015

Op de werf voor Redbox

27 Augustus 2014 - 04 December 2014

Stuurman op de Fjell

12 Maart 2014 - 12 Maart 2014

Mijn tweede reis als derde stuurman op de Finesse

16 September 2013 - 19 December 2013

Eerste reis als 3e stuurman op de Finesse

16 Februari 2013 - 19 Juli 2013

Stage aan boord van de Finesse

26 Juli 2011 - 05 Januari 2012

Stage op de Kimi

18 Maart 2009 - 17 Mei 2009

Mijn reis naar Costa Rica

Landen bezocht: