Vervolg San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Vervolg San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Vervolg San Blas

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

05 Mei 2009 | Panama, Panama-stad

Vrijdag 01-05-2009. Gefeliciteerd broertje.. Vanochtend om 4.30uur opgestaan. Wilde snel nog even douchen, maar de doucheknop was afgebroken.. Ik had gister mn all-stars aan Mike uitgeleend, zodat hij uit kon gaan (moet met dichte schoenen) en om 4.45uur was ie nog niet terug. Mail even snel gechecked, maar geen reactie van casper op zn verjaardags mailtje. Toen kwam Mike binnen, dus had ik toch mn all-stars terug. Toen ik naar beneden, naar mn 4x4 riching San Blas, liep, kwamen Aklana en Kate (die ik uit Bocas ken) de trap op geloppen. Gezegd dat ze morgen maar naar Isla Diablo moeten komen. Met de bagage op het dak opweg naar het paradijs. Onderweg 2 ernstige ongelukken gezien, waarvan 1 dodelijk. Later onderweg zijn we nog 3 ambulances meer tegen gekomen. Toen paspoort controle, omdat we zo'n gevaarlijke weg op gingen dat ze graag willen weten wie er op rijden. Toen de weg ophield bwegonnen we aan een stijle klim. Low gearing, vol gas en een aantal keer wat andere auto's al klimmend in halen. Oh, daarvoor was er ergens ook nog een berug geblokkeerd, wat een lange file gaf. Geen probleem, weg af en door de rivier overgestoken. Na een gekke ritbij de rivier aangekomen. Over gestapt in een bootje, met je bagage en eigen flessen water. na 30 minuten op het hoofd eiland aan gekomen, waar we na 30 min weer vertrokken, opweg naar Isla Diablo. 1 uur met de boot, in de zon, veel opspattend water en geen zonnebrand.. Kop en armen echt kan rood later die middag. Het eiland zelf is erg mooi, wit strand, palmbomen overal en een paar kleine hutjes. Ik heb mn tent opgezeg, op wat zacht zand, onder een palm boom. Hopen dus dat mn tent sterk genoeg is voor het geval er een cocosnoot naar beneden valt.. Na wat lezen het eiland rond gelopen, geen aanrader op blote voeten.. Daarna wat gezwommen en toen op het strand in de schaduw van een palmboom in slaap gevallen. Na een tijdje natuurlijk in de zon wakker geworden. voorlopig dus even genoeg zon gehad. Er staat hier trouwens een lekker windje, wat een goede temp geeft. Daarna naar het andere eiland, Isla Perro gezommen, om bij het scheepswrak wat daar ligt te snorkelen. Net betaald voor trip van morgen naaar Isla Hollandaise, waar we haaien en manta roggen zullen gaan zien. Er zijn heir trouwens geen muggen, maar wel vervelende mieren.
zaterdag. Vannacht even wakker geweest door de wind tegen m'n tent, wat net een beest leek. na het ontbeit van crackers met ei in de boot naar Isla Holandaise. Na een boot tocht van een uur, ben ik een uur opzoek geweest naar de haaien en manta's. Stuk zwemmen, heel stuk lopen en toen bij de rand van een rif aan gekomen, waar ik het water niet in kon vanwege de golven. Dit rif gaat trouwens in ong. 50m ruim 100m de diepte in. Ik heb geen 1 vis groter dan 10 cm zien zwemmen. voor de lunche eerlijk super verse, net gevangen vis gegeten. Daarna door naar een ander eiland. 1 simpele rog gezien, maar verder niks bijzonders. De vissers hadden meer geluk, een baracuda en een beest met een lange platte bek met grote tanden. Met een visnet hadden we nog 5 visjes gevangen. 'S avonds als avond eten de baracuda gegeten, Heerlijk!! S avonds kampvuur gemaakt. Leuk dagje, maar niet heel bijzonder kwa activiteit. Omgeving blijft wel erg mooi.
zondag. heerlijk geslapen in mn tentje, de mensen in de hangmatten hadden het wat koud door de wind, maar mijn tent was lekker warm. Vandaag veel gelezen en in de hangmat geslapen. tot 15uur, want daarna me tde boot terug naar het hoofd eiland Carti. Helaas mn snorkel op Isla Diablo vergeten, maar die komt dinsdag terug naar Luna's Castle. Als het goed is tenmiste.... Morgen met de boot en auto terug naar Panama City. Vandaag paarkeer beetje regen gehad. Overal zit echt zand op, in, tussen.. 's avonds leuk UNO gespeeld met de andere toeristen op het eiland.
Maandag. Terug in de bewoonde wereld. Na een rustige bootrit, en een wilde autorit terug in Luna's Castle. Toen bleek dat er misschien geen bed is... Op de lijst laten zetten en smiddags terug komen, ze zou eens even goed gaan tellen, odmat ik een gast ben die terug komt (beetje voorrang). Toen met Alana, kate en Will (die zijn nooit meer naar San Blas gekomen) een taxi genomen naar de Causeway en daar voor een uurtje fietsen gehuurd. Na wat zitten en lezen om 16 uur weer naar de Miraflores gegaan, en nog weer wat schepen gekeken. Terug in het Hostel mn bed toch gekregen :). Na m'n was verzameld te hebben, heerlijk gedouched. Eindelijk weer een schoon gevoel sinds donderdag ochtend. Surfschoentjes oook even goed gewassen, zodat ze niet gaan stinken in mn tas. M'n tas is nu ook weer schoon,, m'n shampoo was namelijk geklapt (gelukkig wel in een plastic zakje, tnx mam). 's avonds rond 10 uur naar restaurant Casablanca gegaan, en daar een heerlijke BBQ burger gegeten. Na wat wijn heerlijk in slaap gevallen in mn bedje.
Dinsdag. Heerlijk ontbeit gemaakt met pancakes en banaan shake. Heel simpel 5 bananen, wat ijsblokjes en een goede scheut melk. en dan in de blender. Net mn kamer opgeruimd en uit gechecked. Zo mn tent even goed uitkloppen van al het San Blas zand, en dan wat gaan drinken bij Casablanca. Verder moet ik vanmiddag kaarjte kopen voor de bus naar San Jose en naar de vis markt voor wat Red Snapper.

Hasta Luego!

• 05 Mei 2009 - 19:33

Jan En Elly:

Tja, mama wilde ook graag eens naar Isla Diabolo, maar na jouw verslag weet ik niet of dat er voor twee middelbaren wel in zit! Toch maar gewoon weer zijlen (haha) komende zomer?
    Veel plezier verder, P&M