Panama City en San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Panama City en San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Panama City en San Blas

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

04 Mei 2009 | Panama, Panama-stad

Zaterdag 25-04-2009, Bocas del Toro. Nog altijd in Bocas. Langzaam opgestaan en besloten nog maar een nacht te blijven. 's middags met Alana en Kate uit Australie en Will en Chris uit Engeland weer naar Isla Wizzard geweest. vandaag wel met veel zon. 's avonds heerlijke Mahi Mahi met zalm stukjes saus op, Heerlijk. Savonds feest in de Aqua Lounge.
Zondag. Weer langzaam opgestaan, dus weer niet uitgechecked. Morgen vertrekken we echt. Iets na 1 uur zijn we opgehaald en met een busje en een bootje naar een visrestaurant gegaan voor lunch. Na lang wachten drinken besteld, na nog langer wachten eten besteld (2 uur wachten). Toen was het eten er echter wel vrij snel. Heerlijke gerookte vis filet gegeten, en een halve portie garnalen. Erg lekker allemaal. Na het eten een zeester opgedoken, door gestrekt het water in te gaan en 2 mensen die mn benen dan vast hielend. We hadden voor 20 dollar een fles rum gekocht, best lekker. Na het eten in een bootje terug gevaren, wat ong. 1 meter breed was, en 6 meter lang.. niet echt geweldige balans dus.. Daarna op het strand wat gevoetbald en in de baai gezwommen. Terug "thuis" lekker gedouched, als enige een warme douche. Vandaag de was laten doen. 's avonds bij Golden Grill gegeten, smaakte naar niks, zelfs niet na wat rum. Na het eten wat gepoold en daarna was er gratis waterpijp met cocos smaak in het hostel, best lekker. Ik wilde vroeg (1 uur) naar bed gaan, maar toen toch overgehaald om nog mee te gaan naar een andere bar. wat opvalt bij 2 gasten die samen reizen, die bij 'ons groepje' zijn aan gesloten, is dat ze een heel apparte intonatie hebben. erg grappig en aanstekelig, maar waar-schijnlijk niet dui-delijk te -maken als je het -typt. (lees de streepjes al klemtoon).
Maandag. 8.15 uur opgestaan, lekker gedouched en met het nederlands meisje van de receptie wat gepraat. Daarna pancakes gaan bakken, want we hadden om 9 uur ontbeit afgesproken, waar ik de pannekoeken voor zou bakken. Alana was er als eerste om 10 uur, de rest is niet echt op komen dagen en in bed gebleven.. Van 12-13 uur gecayaked, proberen over een golf te gaan die op een rif breekt is niet heel verstandig daarmee. Rest van de dag beetje domino gespeeld met chris, wat rond gehangen en ik heb Finding Nemo gekeken. Net ook even met papa en mama gebeld. Nu hebben we net de water taxi gehad naar het vaste land, en straks een 11 uur durende bus rit naar Panama City.
Dinsdag. Nacht en reis in de nacht bus viel best mee. Slaappil van chris heeft goed gewerkt. zelfs in de koude airco lucht. Voor ik het wist waren we in panama city, en even later in Luna's Castle. Buiten stond een rij en binnen heel veel tassen, maar half in een roes omdat ik nog niet wakker was, zijn we langs de rij af gelopen, omdat we een reservering hadden. Het hostel heeft een stel goede banken, waar we goed op hebben geslapen tot een uur of 10. Na een goed ontbeit en de spullen in de kamer gelegd te hebben zijn we Casco Viejo in gegaan en wat rond gelopen. Na wat rondlopen raadde een andere hostel gast ons aan de heuvel te beklimmen. Op weg daarnaar toe heeft de politie goed geholpen om ons uit de gevaarlijke buurt te houden, en heeft ons terug naar de hoofd straat geescorteerd, en zn maatje opgeroepen om even een seintje te geven als we aan de andere kant van de straat waren.. Via een rond gaande weg naar boven gelopen, waar we een prachtig uitzich over de stad en over de sluizen hadden. Met een taxi zijn we toen terug naar beneden gegaan. Toen opzoek naar wat te eten. Op de vismarkt 2.5 kg Red Snapper (2 stuks) gekocht, voor 4.50 dollar en 8 jumbo garnalen voor 5 dollar. Op weg naar huis nog wat aardappels, ui en citroen gekocht. Shrimps in de pan gebakken, snapper op de BBQ en puree van de aardappels gemaakt. Vis: wassen, insnijden(ik mag hier geen incicions meer zeggen, omdat ze dat te medisch vinden :P) in de flanken, citroensap, zout, ui en knoflook dr over heen. In alufolie en een half uurtje op middelhoog vuur op de BBQ. In die tijd hebben we de garnalen met de overgebleven ui en knoflook gegeten, die we in boter hadden gebakken in een pan.Bellicimo, heerlijk! Het hostel is groot, en lastig te beschrijven. Op de begane grond is een bioscoop zaaltje, en een aantal slaap kamers. op de 1e verdieping is de receptie, een grote keuken, eetkamer en 2 kamers met relax-banken en 4 goede computers. 2e verdieping zijn allemaal slaap zalen, van 2 pers tot 14 pers. Terwijl ik dit schrijf knalt er buiten allerlei hartvormig vuurwerk. Omschrijving van het hostel geeft de georganiseerde chaos neit goed weer. Maar, t ziet er allemaal wel leuk uit. Morgen naar het Kanaal.
Woensdag. Vanochtend met chris en blake naar het eind van de Causeway gereden emt een taxi en daar reclame gemaakt voor onszelf als Line Handlers. Zowel via papiertjes als via de Marifoon. Daarna een heel eind gelopen, tot voorbij de container overslag, wat erg leuk was om te zien. Daarna bedacht dat het toch nog wel erg ver was naar de Miraflores Locks (ongemogelijk voor voetgangers vanaf het punt waar wij waren), dus toch maar een taxi genomen. Rond 11.30 bij de sluis, en de eerste boten zouden pas weer om 15 uur door het kanaal heen komen, dus tijd zat om door het museum heen te lopen. Erg leuk allemaal. Toen kwamen er tegelijk 2 grote de voorgaande sluis uit varen en onze sluis in gevaren.Erg indrukwekkend. Stukje verboden terrijn opgelopen om foto's te maken. maar toen de bewaker kwam kreeg ik 5 minuten om nog wat foto's te maken. Toen met moeite een bus naar de bus terminal kunnen vinden, zodat chris zn kaartje naar San Jose kon kopen. Savonds in de Coca Cola Soda gegeten.
Donderdag. Chris is gisteravond met de bus naar SJ vertrokken, dus ik ben nu mn reismaatje kwijt. Vanaochten toen ik wakker werd eerst mn boek uit gelezen. toen rond half 9 gaan dochen en ontbeten. Toen ik rond half 10 naar buiten ging, begon he net te regenen. en hard. Tijdje staan schuilen en mooie foto's van de regen gemaakt. Daarna opweg naar een ATM. Gelukkig heeft panama veel hoogbouw, wat over de stoep hangt, dus kan je redelijk droog door lopen. Toen zag ik een groot gebouw, met een mooie gang om droog doorheen te kunnen lopen. Bleek een indoormakt te zijn met vlees, kip, groente, wat eettentjes en een ATM. ook opgelost dus. Daarna nog wat schuilen, omdat er geen een taxi stopte. Toen met een local naar de supermarkt gelopen (lang verhaal, geen zin om te typen). vroeg uiteindelijk uiteraard om een dollar. stom van m, als ie niks had gevraagd had ie misschien wel 2 of 3 dollar gekregen. Smiddags beetje film gekeken vanwege de regen. 's avonds pizza gegeten, en 2 stukken bewaard zodat ik een ontbeit zou hebben de volgende dag voor ik naar San Blas zou gaan. Helaas samen met mn fles cola op de please use plank gelegd, dus die waren een uur later allebij al weer weg.
vrijdag. Verhaal over san blas wordt vervolgd..

Hasta Luego

• 05 Mei 2009 - 08:53

Elly:

hoi Thijs, ik verheug me op de red snapper van de BBQ, lijkt me heerlijk! Jumbogarnalen is ook goed! groetjes, en een leuk weekje nog.