Wachten duurt lang... - Reisverslag uit Vũng Tàu, Vietnam van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Wachten duurt lang... - Reisverslag uit Vũng Tàu, Vietnam van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Wachten duurt lang...

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

19 Oktober 2014 | Vietnam, Vũng Tàu

Nou, wat is er in de afgelopen 4 weken gebeurd? Zeer weinig. Het is soms een beetje als Bert en Ernie met sinterklaas, wat duurt dat wachten lang, lang, lang.. We hebben vooral ten anker gelegen. M’n dag begint dan om 8 uur met 4 uur ankerwacht waarin je rondkijkt naar de andere stilliggende boten en naar de radio luistert waarbij je 10x per wacht Singapore VTIS hoort vragen naar de datum van de bunkercertificaten, die van elk schip op 20 februari 2015 verlopen…

In de eerste week van oktober zijn we van Singapore naar Vietnam gevaren. Dat waren een erg leuke drie dagen varen! Veel andere scheepvaart en vissersboten, wat het wel een uitdagend stuk varen maakte. Toen zijn we 11 oktober weer ten anker gegaan, dit keer op de anchorage van Vung Tau, Vietnam.

Hier hebben we nu weer een week stil gelegen en vanmiddag is het eindelijk zo ver dat we naar de haven van Vung Tau zelf gaan en voor de kant komen te liggen. Stukje naar binnen varen, rond draaien om met bakboord voor de kant te komen. Daarna goed voor de kant komen, spinglijnen naar de wal en toen voortros uitgeven. De verste bolder bleek echter te dicht bij de boeg, dus moesten we het hele schip naar achter vershiften. Voor spring en achterlijnen een boldertje naar achter, voor trossen mooi mee vieren tot ze in een mooie hoek kwamen te staan. Nu nog de laatste twee voortrossen uitgeven, en…. weg waren de lines man.. Hele tijd moeten wachten en uiteindelijk de heftruckchauffeur zo ver gekregen de laatste twee lijnen even om de bolder te gooien. Al met al best een lange aankomst, van half 3 anker op tot 7 tot alles vast zat.

Hier zullen dan komende week de voorbereidingen van het dek voor de volgende lading beginnen, wat totaal 4 weken gaat duren. Voor mij geeft dit mooi de tijd om de wat grotere klussen aan te pakken zoals het onderhoud van de staaldraden van de vrijevalboten en de MOB boot groot onderhoud te geven en ook om m’n safety store maar eens goed uit te mesten.

Oh, en aangezien er 6 weken voorbij zijn, ben ik dus alweer over de helft van deze term!

Groeten, Thijs