Twee weken aan boord - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu Twee weken aan boord - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Thijs Mourik - WaarBenJij.nu

Twee weken aan boord

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Thijs

27 Maart 2014 | Indonesië, Soerabaja

Twee weken verder, maar er is heel wat gebeurd de afgelopen tijd. Donderdag 13 maart zijn we uiteindelijk uit China vertrokken. De geplande aankomst datum was oorspronkelijk zaterdag de 22e in de ochtend, maar dit werd al vrij snel vrijdag eind van de middag omdat we redelijk hard voeren. De eerste zondag op zee was echt heerlijk. Het werd net wat beter weer en na de lunch was ik de rest van de middag vrij. Heerlijk samen met een paar machinisten op de bak in het zonnetje gezeten en lekker een blikje fris er bij, omdat het schip tegenwoordig droog staat.

De week varen naar Australie was erg leuk, vooral omdat we regelmatig tussen wat Indonesische eilanden door moesten. Zo zie je nog eens wat! Op een gegeven moment hadden we tussen de eilanden flink stroom mee, tot wel 4 knopen, waardoor ik 18.5 knopen over de grond heb gelopen, wat voor mij een record was op dit schip. Zoals gepland kwamen we toen vrijdag middag in Darwin aan. Anker lag er al in toen ik s avonds op wacht kwam, dus heb rustig m’n ankerwacht gelopen.

Zaterdag begonnen de voorbereidingen voor het lossen. Voor het losbranden van de zeevasten kwamen mannen van de wal. De superintendent houdt in de gaten dat ze volgens plan werken, maar op de brug moet je dan alle gebeurtenissen van dek opschrijven. Het houd je bezig zo ten anker. Zondag was het zo ver dat we konden lossen. Om acht uur niet naar de brug, maar naar de casing achterop. Daar moest ik samen met een matroos de winch bedienen die de lading van dek af zou trekken vanaf het moment dat alles dreef. Wonder boven wonder ging alles eigenlijk best voorspoedig en volgens plan. Om half 10 dreef de lading en begon het lossen. Winch aanhalen, stukje bij beetje zodat voor en achter even snel gaat, en in 20 minuten was de bak er af! Even de casing opruimen en om 10 uur zaten we gewoon op de brug voor koffie! Vier uur later was het schip klaar voor vertrek en zijn we gelijk gaan varen. Ik had niet verwacht dat het allemaal zo soepeltjes zou gaan!

Nu zijn we een klein weekje onderweg naar Singapore. Daar komen we zaterdag ochtend aan. Het stuk van Australie naar Singapore is er leuk! Veel passages tussen eilanden door, lekker weer en prachtig heldere sterren hemel zo zonder maan! Na vertrek zijn ze aan dek direct begonnen met het weghalen van het oude hout plan, en vanaf gisteren zijn we bezig met het tekenen van de lijnen voor het nieuwe houtplan. In de ochtend sta ik natuurlijk gewoon op wacht en is de eerste stuurman aan het tekenen met de leerlingen, maar van 13u tot 15u loop ik samen met de kapitein en de leerlingen aan dek om afstanden af te meten, hulplijnen te tekenen en begin punten van de houten balken aan te geven. Leuk puzzel werkje!

Zaterdag zal zoals gezegd aankomst zijn. Dan is het direct druk met zaken als bunkeren, provisions en stores, maar de ankerwacht loopt natuurlijk ook gewoon door. Het plan is om ergens tussen 3 en 5 april de Van Oort Stingray te gaan laden. Hoe dat gaat zal ik volgende keer hopelijk kunnen vertellen.

Groeten vanaf zo’n 300 mijl noord van Surabaya Java,
Thijs

• 27 Maart 2014 - 14:29

Elly:

Ha Thijs , klinkt allemaal heerlijk ontspannen. Is het weer nog steeds goed, geen tropische stormen ofzo? Enne......goed onder het afdakje blijven hè , al die vallende missiles